Del : SMS
Berlingske Business

»Hr. og fru Danmark skal holde sig fra daytrading«

Charlotte Lindholm ny direktør i Dansk aktionærforening.
Foto:

Er daytrading en nem vej til millionerne, eller kræver det særlige evner at få succes som hurtig handler? Berlingske har spurgt Dansk Aktionærforening og en daytrader om, hvad de vil råde folk til?

Artiklen fortsætter under annoncen

Kan alle med lidt flid og god vilje lære sig selv at blive en dygtig daytrader – og hvem ved, måske gøre de mest succesfulde danske daytradere kunsten efter med afkast i millionklassen som resultat?

Direktør i Dansk Aktionærforening, Jens Møller Nielsen, mener på ingen måde, at daytrading er noget, alle og enhver bør give sig i kast med.

»Jeg synes, at det er rigtig farligt at påstå, at det er noget, alle kan lære. Daytrading er som minimum ekstremt risikabelt,« siger han og tilføjer:

»Det er jo ikke det, som Hr. og Fru Danmark skal gøre. Vi fraråder kraftigt nybegyndere at kaste sig ud i at handle en hel masse.«

Det kræver både tid og evner at være daytrader. Det nyttigt at have stor viden om markedet og selskabernes økonomi og historie, men også tekniske analyser af kursgrafernes bevægelser er færdigheder, en daytrader har brug for at kunne mestre.

»Hvis det var nemt, ville alle gøre det. Hvis du som privatperson tror, at du kan gøre det bedre end hundredtusindvis investorer, som prøver at gøre nøjagtig det samme, så skal du bare gå i gang, eller også skal du tage en snak med en psykolog,« siger Jens Møller Nielsen.

26busFlemmingKozok.jpg

Tom Hougaard er daytrader og spekulant. Han er kendt fra Millionærklubben på Radio24Syv, og så afholder han kurser, hvor han fortæller om de strategier, metoder og statistikker, han har udviklet.

»Mine kurser er ikke billige, fordi jeg ikke vil have, at det er dagdrømmerne, der kommer ind og tror, at de skal ind og blive millionærer i løbet af en weekend. Jeg sælger et kursus, hvor jeg underviser i al den statistik, som jeg har arbejdet mig frem til, og alle de metoder, jeg har fundet frem til,« siger Tom Hougaard.

Som fuldtids-daytrader svinger indtægten meget. I dårlige perioder kan man i flere måneder gå uden at få en krone ind på kontoen, og i gode perioder kan man tjene to års indkomst på tre måneder.

»Når jeg går igennem de perioder, hvor jeg taber, er verden bare så kulsort for mig. For jeg tænker, kommer jeg overhovedet nogensinde til at tjene penge igen, eller har jeg fuldstændig mistet mit touch? De seneste to-tre dage har eksempelvis været ad helvede til for mig, virkelig dårlige,« siger han.

26BUSDaytrader-Tom-Hougaard.jpg

Tom Hougaard tror, at mange undervurderer, hvor hårdt det kan være for pengepungen såvel som sjælen at ernære sig som daytrader.

»Min samvittighed byder mig ikke at portrættere mit arbejde i et rosenrødt lys. Jeg kan jo ikke løbe fra, at jeg tjener gode penge på at være spekulant. Men jeg gør heller ikke nogen hemmelighed ud af, når jeg taber. Jeg fortæller på ingen måde folk, at de kan blive rige på meget kort tid. Det er en hård kamp,« siger han.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere