Del : SMS
Berlingske Business

Her er de nye vækstøkonomier

BRAZIL-TOURISM/
Foto:

BRIK-landene har sluppet speederen. Men hvor går man så hen med sine investeringer?

Artiklen fortsætter under annoncen

De såkaldte BRIK-lande, Brasilien, Rusland, Indien og Kina, har gennem længere tid været en af verdensøkonomiens motorer. Nu er de tilsyneladende ved at sætte farten ned - måske med undtagelse af Kina. Men andre vækstlande er klar til at tage over, skriver Dagens Industri på baggrund af en analyse fra Capital Economics.

Finanshuset er kommet frem til, at væksten i BRIK-landene vil være lavere i de kommende fem år, end den i gennemsnit har været siden 2005. Men billedet vil være modsat i blandt andet det sydøstlige Asien. Capital Economics regner med vækst i lande som Indonesien, Thailand og Malaysia, ligesom der er lande i både Latinamerika og Afrika, der efter finanshusets mening kommer til at vise vækst i de kommende år.

I Latinamerika er Brasilien ved at nå grænsen for vækst drevet af indenlandsk forbrug, og ifølge Capital Economics bliver det Mexico, der overtager førertrøjen med hensyn til vækst. Desuden forventer finanshuset gode vækstrater fra lande som Colombia og Chile, mens lande som Argentina og Venezuela ligefrem forventes at synke ned i recession.

I Afrika forventes Nigeria at blive den økonomiske ledestjerne med en vækst på 6,5 procent i år og 7 procent til næste år. Men lande som Kenya og Uganda er også på vej mod fine vækstrater, ligesom fortsat investeringer i udvinding af råvarer i Mosambique, Rwanda og Tanzania vil løfte væksten.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere