Del : SMS
Berlingske Business

Håb om salg af flere virksomheder

matas
Foto: Brian Bergmann

Antallet af virksomhedshandler herhjemme kan i år komme til at overgå niveauet i 2012, ikke mindst fordi kapitalfonde har mange salgsklare virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sidste år bød på en stigning i antallet af større virksomhedshandler herhjemme til 175 fra 160 året før. Kapitalfonde ligger dog fortsat inde med så mange salgsklare virksomheder, at det taler for yderligere fremgang i antallet af handler i år. Men usikkerheden om verdensøkonomien gør det i mange tilfælde fortsat svært for sælgere og købere at mødes. Salg gennem børsnotering ventes heller ikke at komme i gang igen i år.

»Vi oplevede stigende aktivitet i 2012 i Danmark i modsætning til i Norge og Sverige, men vi havde også et efterslæb til de andre nordiske lande fra 2011. Jeg forventer på baggrund af vores egen pipeline, og hvad jeg hører fra andre rådgivere, at vi vil se yderligere bedring i 2013. Mit skøn ligger i niveauet små 200 handler herhjemme i 2013 mod 175 sidste år,« siger Jacob Hjortshøj, bestyrelsesformand i advokatfirmaet Bech-Bruun, der toppede den juridiske rådgiverliste for Norden i 2012 med 66 virksomhedshandler.

Kapitalfondes virksomheder skal trække

Mens handelsaktiviteten blandt de industrielle spillere ventes at ligge på nogenlunde samme niveau i år, er det salg af kapitalfondenes virksomheder, der skal trække stigningen. Der har nemlig ophobet sig en masse salgsklare virksomheder i kapitalfondene under krisen, som det endnu ikke er lykkedes at få solgt.

»Kapitalfonde er brændt inde med store transaktioner, som har været vanskelige at prissætte i et marked med ustabile banker og svære lånevilkår. Det kom der delvist hul på i 2012, men vi så fortsat nogle transaktioner blive udskudt. Jeg forventer, at åbningen på den front for alvor vil komme i 2013,« siger Jacob Hjortshøj.Blandt de salg, som ikke lykkedes, var Matas og Kompan, hvor der ganske enkelt var for langt mellem sælger og købers prisvurdering. Inden for de seneste måneder har den danske kapitalfond Axcel til gengæld fået solgt to af sine smertensbørn, Royal Copenhagen og Georg Jensen, som Axcel endte med at eje i mere end 11 år langt længere tid end oprindelig tænkt. Også den svenske kapitalfond EQT fik solgt godt ud i 2012, hvor salgene af Dako og KMD det tidligere Kommunedata var årets to største handler herhjemme.

Langvarige salgsprocesser

Netop salget af KMD var dog en endog meget langvarig affære, som viser en ny tendens, der sandsynligvis også vil præge 2013. De officielle budprocesser ender nemlig ofte uden en aftale, men derefter forhandler man videre med én enkelt interesseret køber, og efter lang tid mødes parterne så om en ny og lavere pris. I tilfældet KMD endte man således med en pris omkring seks milliarder kroner i stedet for syv milliarder kroner.

»Der er sager nok, men også betydelig usikkerhed, så jeg tror, at tendensen i 2013 vil være, at handlerne tager længere tid. De store, brede processer vil næppe gå så godt. Men efterfølgende vil vi se lange forhandlinger mellem sælger og en tilbageværende køber, hvor man finder hinanden,« vurderer Henning Aasmul-Olsen, partner i Bruun & Hjejle, der også er blandt de store advokatfirmaer inden for virksomhedshandler.Det skal dog være blandt andre kapitalfonde eller industrielle spillere, at der findes købere, da markedet for børsintroduktioner fortsat er dybtfrossent. Kun en længere periode med stabil optimisme vil for alvor kunne sætte gang i børsmarkedet. Kapitalfonde er dog begyndt at genoverveje børsnoteringer som »Plan B« i de tilfælde, hvor det ikke lykkes at finde en køber ved en budproces eller topartsforhandlinger.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere