Del : SMS

Guld og sølv hitter som investering

guld_artikel.jpg
Guld har altid været et investeringsobjekt, og lige nu står det over for en renæssance. Foto:

Den store usikkerhed på aktiemarkederne har fået private investorer til at kaste sig over guld og sølv. En tendens, der vil fortsætte gennem hele 2009.

Artiklen fortsætter under annoncen

Aktierne har det seneste år taget nogle kraftige ture i rutsjebanen. De usikre tider har fået danskerne til at kaste sig over investeringer i guld og sølv - handlen er steget med 40 procent i første kvartal af 2009 i forhold til sidste år. Det viser tal fra online børsmæglerselskabet Etrade.

- Når der er uro på aktiemarkederne, bliver investorerne mere konservative. Vi så allerede i 2008, at guldkursen flere gange var meget tæt på at komme op på 1.000 dollar per ounce. Og hvis den nuværende uro på finansmarkederne fortsætter, vil det være naturligt, at mønstret gør ligeså, siger Jens Høyer, administrerende direktør for Etrade.

Han peger på, at guld i flere hundrede år har været investeringsobjekt. Derfor er der også mange, der refererer til guld som en "erstatningsvaluta". Hvis en økonomi eksempelvis står over for en truende inflation, konverterer folk deres valutabeholdning til en guldbeholdning, og derved undgår de værditab, som de ellers ville indkassere ved en høj inflation.

- Selv om lande ikke længere polstrer deres nationalbanker med store guldreserver, har guld ikke mistet sin unikke position. Lidt karikeret kan man sige, at guld er verdens eneste universalvaluta. Har du guld, har du købekraft overalt, siger Jens Høyer.

/ritzau/

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere