Del : SMS
Berlingske Business

Google-stifterne blev 50 milliarder kr. rigere på én dag

GOOGLE
Google-stifterne Larry Page (TV.) og Sergey Brin (TH.) havde mildest talt en god fredag. Foto:

Fredag leverede Google et forrygende regnskab. Det forgyldte hovedaktionærerne og stifterne Larry Page og Sergey Brin.

Artiklen fortsætter under annoncen

Google-stifterne Larry Page og Sergey Brin havde mildest talt en god fredag. Google præsenterede et imponerende kvartalregnskab, og investorerne kvittererede med at sikre Google-aktierne en stigning på 16 procent.

I takt med at aktierne skød i vejret, kunne de to amerikanske stiftere og hovedaktionærer se deres personlige formuer vokse. Da dagen var omme, havde de tjent omtrent 27 milliarder hver. Til sammen ejer de 14 procent af Googles aktier.

pix-Ruth Porat

Den store stigning kommer som følge af, at Googles omsætning voksede med 11 procent til 17,72 milliarder dollars, mens overskuddet voksede med 17 procent til 3,93 milliarder dollars. End ikke de mest optimistiske analytikere havde forventet så gode resultater.

Generelt har 2015 indtil videre været et glimrende år for Larry Page og Sergey Brin, som stiftede søgemaskinen tilbage i 1997. Ifølge Bloombergs Billionaires Index er deres formuer siden 1. januar steget med 24 procent, hvilket svarer til, at de hver er blevet knap 50 milliarder kroner rigere.

GOOGLE/

Blandt Google-analytikere bliver resultatet set som et tydeligt tegn på, at internetgigantens nye finansdirektør, Ruth Porat, har formået at få et fast greb om udgifterne siden hun i maj forlod Morgan Stanley og rykkede til Googles hovedkontor i Mountain View i Californien.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere