Del : SMS
Berlingske Business

Globalisering har forgyldt forbrugerne

Globalisering
En delegation tog i oktober fra Danmark til Kenya for at undersøge mulighederne for dansk tek­stilproduktion i stor skala syd for Sahara. Med lønninger til fabriksarbejdere på cirka 800 kr. om måneden er det attraktivt for danske virksomheder at lægge produktionen der. Foto:

Danskerne høster en globaliseringsgevinst på flere tusinde kroner årligt i form af faldende priser på tøj og elektronik, viser ny analyse. Men udviklingen vender nu, frygter mange i tekstilbranchen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er ikke blot multinationale selskaber, som nyder godt af globaliseringen og billig arbejdskraft på den anden side af kloden. Udflytning af produktion til fjerne lande har fået priserne til at falde på tøj og elektronik med en sådan kraft, at det kan mærkes direkte på forbrugernes pengepung.

Danske familier med et gennemsnitligt forbrug sparer 25.343 kroner på tøj og elektronik om året, fordi priserne er faldet på disse varer som følge af globaliseringen. Det fremgår af en ny analyse.

David Bentow


»Globaliseringen har ført til bedre og billigere varer for danske forbrugere og danske virksomheder,« siger Ole Schmidt, globaliseringschef i Dansk Erhverv, som står bag analysen, der sammenligner prisudviklingen på globaliserede varer som beklædning og elektronik med den generelle prisudvikling på forbrugsvarer.

»Betydelig gevinst«

Hidtil har der været mest fokus på, at store virksomheder får globaliseringsgevinster. Men forbrugerne hører også til blandt globaliseringens vindere, bekræfter økonomer.

»Jeg har ikke set beregninger på det før i Danmark, men det er korrekt, at forbrugerne får en betydelig gevinst ved globaliseringen,« siger Nikolaj Malchow-Møller, der er professor og leder af Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi ved Syddansk Universitet.
Også Jakob Roland Munch, professor i international økonomi ved Københavns Universitet, bekræfter.

pix-dannebrog-biz


»Flere studier fra udlandet viser, at forbrugerne får en klar gevinst ved globaliseringen,« siger han.

De lavtuddannede i den vestlige verden er i mange studier blevet udråbt til globaliseringens tabere, fordi de bliver udkonkurreret af billig arbejdskraft i andre lande. Men de lavtuddannedes forbrug er dog i høj grad globalt.

»Studier i USA har vist, at det er de lavtuddannede, som primært køber de varer, der er produceret billigt i Kina,« siger Jakob Roland Munch.

Priserne stiger

Danskernes globaliseringsgevinst kan dog skrumpe mærkbart i fremtiden, da lønningerne i Asiens vækstøkonomier er på vej opad.
»Producenterne i Asien bliver sværere og sværere at handle med, og deres priser stiger kraftigt, nok fordi efterspørgslen på produkterne er stigende på deres egne markeder,« siger Kasper Eis, der er udviklingsdirektør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Tøjproducenter som H&M i Sverige og IC Companys i Danmark har netop meldt ud, at forbrugerne skal forberede sig på stigende priser det kommende år, og for at sikre sig lave lønomkostninger overvejer mange vestlige virksomheder nu at lægge produktionen i Afrika i stedet for i Kina. Ifølge Dansk Mode & Textil er ti større danske tøjproducenter i færd med at undersøge, om fremtidens tøj kan væves, strikkes og syes i lande syd for Sahara, eksempelvis i Kenya, hvor lønnen er cirka 800 kroner om måneden for en fabriksarbejder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere