Del : SMS
Berlingske Business

Gjensidige skruer kraftigt op for udbyttet

Gjensidige
Gjensidige CEO Gjensidige Helge Leiro Baastad. Foto:

Den norske forsikringskoncern Gjensidige skruer trods resultatnedgang i 2015 kraftigt op for udbyttet til sine aktionærer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Før skat nåede Gjensidige i 2015 et overskud før skat på 5,05 mia. norske kr. mod 5,4 mia. norske kr. året før. I fjerde kvartal havde selskabet dog resultatfremgang til 1470 mio. norske kr. før skat mod 1159 mio. norske kr. i samme periode af 2014.

Ifølge SME Direkt havde analytikerne ventet et overskud før skat på 1624 mio. norske kr. i kvartalet.

Alm. brand

Gjensidige foreslår et markant løft i udbyttebetalingen til 8,40 norske kr. per aktie, hvor det udspecificeres, at 6,40 norske kr. er baseret på resultatet og 2 kr. tilskrives udbetaling af overskydende kapital. Samlet er der dermed 4,2 mia. norske kr. på vej til aktionærernes konti.

»Elementet relateret til årsresultatet repræsenterer 85 pct. (mod 70 pct. i 2014) af gruppens indtjening efter skat«, skriver Gjensidige.

Inden for privatforsikring har Gjensidige haft et stærkt fjerde kvartal, hvor forsikringsresultatet steg til 639,5 mio. norske kr. fra 449,1 mio. norske kr. i samme kvartal året før. Det forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der sætter skadesbetalinger og driftsomkostninger i forhold til præmieindtægter, blev forbedret til 68,6 fra 78,0.

Erik Petersen

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere