Del : SMS

G7 blev misforstået - og sendte yen på rutsjetur

Tirsdagens valutamarked bærer præg af udsving og usikkerhed i forhold til fremtiden for den japanske yen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Midt på dagen tikkede en officiel udtalelse fra G7, der består af verdens syv største industrinationer, ind, hvori der blev givet tommel-op til den japanske centralbanks pengepolitiske stimuli.

Meldingen lød på, at det fortsat er markedet, der skal fastsætte valutakurserne. G7-nationerne, der tæller USA, Canada, Tyskland, Italien, Frankrig, Storbritannien og Japan, afviste dermed at gribe ind over for den markante svækkelse af yennen til 94,27 yen per dollar fra 78,02 yen per dollar siden den 1. oktober 2012, udløst af en meget lempelig pengepolitik.

Den officielle udtalelse var, ifølge valutaanalytiker hos Jyske Bank Kristian Foged Schmidt, en omgang "varm luft" der i praksis mere eller mindre udgjorde en aktiv beslutning om passivitet fra forsamlingen. Hen på eftermiddagen gik det imidlertid op for G7-forsamlingen, hvordan beskeden blev modtaget.

En unavngiven talsperson præciserede derfor over for Bloomberg News, at beskeden var blevet "misforstået," og at yen-udviklingen giver grund til bekymring. En bekymring, som den store G20-forsamling kommer til at tage op på weekendens møde i Moskva.

Den besked tog fusen på markedet i en grad, så yen stormede frem på få minutter fra 94,27 yen per dollar til 93,26 per dollar, for så langsomt efterfølgende at lægge sig tilbage omkring 93,9 yen per dollar.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere