Del : SMS
Berlingske Business

Forvænt marked straffer lidt svagt Coloplast-regnskab

C20 coloplast
Coloplast peger selv på en utilfredsstillende udvikling på vækstmarkederne. Lande som Rusland, Kina og Brasilien er ellers udset som morgendagens store vækstmotor, der i årene fremover skal gøre det muligt for Coloplasts vækstrater at lægge lidt større afstand til markedsvæksten. Foto:

Trods markant indtjeningsvækst er Coloplasts regnskab til den svage side, og det har sendt aktien baglæns fra rekordkursen tirsdag på 292,60 kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Coloplast falder mest i C20-indekset med 3,6 pct. til 282 kr. efter regnskabet, som skuffede lidt målt på toplinjen.

- Forventningerne er bygget højt op i Coloplast, kursen har hamret afsted de seneste år, og Coloplast har leveret varen gang på gang. Så er der altså ikke råd til at komme ud med et regnskab på det jævne, eller til den svage side, siger analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Han peger på, at Coloplast godt nok leverer et rekordresultat, men ikke helt formår at levere varen på toplinjen.

Blandt andet den store stomiforretning skuffer, primært fordi salget i Rusland er dykket fra samme periode sidste år, hvor Coloplast leverede flere større udbud. Også Coloplasts andet store forretningsområde Kontinens er lidt svagere end Søren Løntoft Hansen havde ventet, mens den lille Urologi-forretning klarer sig godt.

Til gengæld er der stadig ingen tegn på bedring i Sårplejeforretning.

- Den har en negativ organisk vækst på 4 pct. Forretningsområdet er stadigvæk en meget tung klods om benet for Coloplast, og det ser ud til at fortsætte. Den meget intense konkurrence inden for sårpleje og prispresset gør, at Coloplast er ramt af tilbagegang, konstaterer Søren Løntoft Hansen.

Coloplast peger selv på en utilfredsstillende udvikling på vækstmarkederne. Lande som Rusland, Kina og Brasilien er ellers udset som morgendagens store vækstmotor, der i årene fremover skal gøre det muligt for Coloplasts vækstrater at lægge lidt større afstand til markedsvæksten.

- I forhold til den vækststrategi, der blev offentliggjort sidste år, hvor en del af vækststrategien relaterede sig til de nye markeder, så er det selvfølgelig skuffende at se, at vækstmarkederne ikke klarer sig som forventet, siger Søren Løntoft Hansen.

Omsætningen i regionen "øvrige markeder" voksede med 9 pct. til 339 mio. kr. Også den organiske vækst var 9 pct. Baggrunden for den - ifølge Coloplast utilfredsstillende udvikling - var negativ vækst i Rusland, som var forventet på grund af levering af en række større udbud i første kvartal sidste år. Dertil kommer, at væksten i Kina var lavere end tidligere kvartaler, forklarer Coloplast.

Sydbanks Søren Løntoft Hansen er dog endnu ikke bekymret over udviklingen på Coloplast vækstmarkeder.

- Jeg tror, at vi skal se nogle flere kvartaler på de nye markeder. Jeg vil gerne se, hvordan sammenligningsgrundlaget påvirker i forhold til Rusland, som nok mudrer billedet lidt. Jeg tror vi skal se nogle flere kvartaler, før vi kan sige, om det giver anledning til panderynker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere