Del : SMS
Berlingske Business

Formand: SAS bør alligevel sælges

SAS forhandlinger
Bestyrelsesformand Fritz Schur ankommer til SAS Huset i Kastrup mandag middag den 19. november mens der satdig forhandles intenst for, som det sidste, at få det danske kabine-personale på plads . (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2012) Foto:

Fritz Schur afslører, hvor tæt SAS har været på et salg til Lufthansa, og i øvrigt bør SAS stadig indgå i en alliance, mener formanden.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er ikke op til bestyrelsen at afgøre, om SAS skal sælges, efter virksomheden med spareplanen nu er klar til at blive trimmet - det kan kun aktionærerne beslutte. Men bestyrelsens formand Fritz Schur lægger ikke skjul på sin egen, personlige holdning:

"Fra den dag, jeg blev formand, har jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg mener, SAS bør indgå en alliance, en fusion eller noget andet med andre i flybranchen. Jeg mener stadig, at en eller anden form for fusion, ville være godt for SAS."

Det siger Fritz Schur på et pressemøde i SAS-huset i Kastrup, hvor han bemærkede, at der har været arbejdet i ledelsen med den aktuelle spareplan siden april i år.

Fritz Schur understregede, at det er hans opfattelse, at spareplanen gør SAS konkurrencedygtig, og at den ikke er indgået for at slanke SAS med henblik på et salg - han luftede kun sin egen mening om mulige, langsigtede perspektiver.

Det er fortsat planen, at SAS skal bruge sin forbedrede markedsposition til at investere offensivt i blandt andet nye ruter.

Næstformand Jacob Wallenberg fra den velhavende svenske Investor-familie understregede også, at SAS nu er langt bedre rustet til at klare sig i konkurrencen på nærmarkederne, men han betonede også, at langruterne aldrig vil opnå lige så stor kapacitet og så stort et kundegrundlag som de europæiske giganter som Lufthansa, British Airways og AirFrance/KLM.

Formanden afslører også, at det i 2008 var ganske tæt på, at SAS blev solgt til Lufthansa - men så krakkede det amerikanske finanshus Lehmann Brothers, og den globale krise rullede som en lavine og efterlod SAS alene på startbanen.

"I 2008, hvor jeg blev formand, lå der en strategi om et samarbejde med Lufthansa. Som det er en offentlig hemmelighed, som andre har røbet før mig, så var det dage før, Lehmann Brothers gik ned, og hvor uroen allerede var begyndt på finansmarkederne. Ellers så havde der været en aftale mellem Lufthansa og SAS," sagde Fritz Schur på pressemødet.

SAS ejes for halvdelen af aktiernes vedkommende af den svenske, norske og danske stat.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere