Del : SMS
Berlingske Business

Fodbold-aktierne laver selvmål

pix-fodboldaktie
Silkeborg-spillernes fodbold-akties nedgang fortjener ligeså megen ærgrelse, som en misset chance på banen. Foto:

De danske børsnoterede fodboldklubber har svært ved at sparke aktierne opad. Klubbernes kurser er hårdt ramt af dårlige regnskaber og krisetider, men økonomien kan komme i balance allerede fra næste år, mener eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fodboldklubbernes aktiekurser taler for sig selv. Boldklubberne er hårdt ramt af finanskrise, tilbageholdne investorer og dyre spillerkontrakter. De fem børsnoterede fodboldklubber i Danmark står stille på børsen, mens aktiemarkedet som helhed er steget med 20 procent i 2012.

Klubbernes aktiekurs på børsen ligger i slutningen af november næsten samme sted som i starten af året, med undtagelse af Parken Sport & Entertainment, som gemmer på klubben FCK. Dens aktiekurs er faldet fra kurs 71 i januar til 64,50 i slut november.

"Dem, der investerer mange penge i fodboldklubberne er ligeglade med aktiekurserne," siger fodboldøkonom Jesper Jørgensen fra Deloitte og fortsætter:

"Dem der typisk går ind og lægger penge i en fodboldklub - hvis vi ser på hovedaktionærerne - så er det fordi, de kan se en sammenhæng med nogle andre investeringer. Det kan give deres egen virksomhed en værdi at have andel i en superligaklub, så det kan de bruge som brandingeffekt. Det er ikke så meget for at få afkast af aktierne, men også fordi de ofte har et hjerte for klubben," siger Jesper Jørgensen.

pix-brøndbyaktie

Det samme fortæller Troels Troelsen, sportsøkonom og professor ved Copenhagen Business School, der peger på, at flere typisk har den opfattelse, at hvis det går klubben godt, så går det også aktien godt.

"Det er en helt forkert antagelse. Man skal købe aktier, fordi man elsker klubben, ikke for at tjene penge. Eller også fordi man gerne vil have noget magt og kan få indflydelse på klubben. Men fodboldklubber hører til det segment af investeringer, der er meget højt risikobetonet," siger Troels Troelsen.

Fodboldklubbernes skrantende økonomi og blødende bundlinjer vidner kun alt for godt om, at det for tiden ikke er den mest gunstige forretning at investere i. Klubberne kan dog stadig vende udviklingen og komme i balance, mener økonomerne.

"De sidste to-tre år har vi set nogle store underskud i klubbernes regnskaber. Fodboldklubbernes økonomi er rigtig dårlig, men jeg vil tro, at vi fra 2013 vil begynde at se nogle markant bedre resultater. Vi begynder at se noget, der hænger bedre sammen, fordi de har ændret på strukturen og er ved at komme ud af de dyre spillerkontrakter," siger fodboldøkonom Jesper Jørgensen fra Deloitte.

Brøndby Stadion

Troels Troelsen er også fortrøstningsfuld og peger på, at på trods af at Brøndby IF nedjusterede sine forventninger til 2012 og venter et katastrofalt stort underskud, så betyder det ikke, at klubben er dømt til at gå nedenom og hjem.

"Der er ingen, der er dødsdømt," siger sportsøkonom og professor ved CBS Troels Troelsen. Alligevel kan han kun komme i tanke om én, måske to fodboldklubber, som kan siges at have en direkte "sund" økonomi.

"Den eneste, der har haft en sund økonomi af noterede selskaber er Arsenal. De har valgt rigtigt ved at sætte det økonomiske over det sportslige. Det har sikret dem en god økonomi, der har fungeret. Og så har de ladet være med at få større sportslige ambitioner, end de kunne lægge ryg til og har haft spillerbudgettet med," siger Troels Troelsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere