Del : SMS
Berlingske Business

Flere flyruter øger presset på SAS

Luftfarten i Norden bliver oversvømmet med nye fly, ekstra ruter og masser af flysæder næste år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Aggressive luftfarts-selskaber sender til næste år en sværm af fly op i den nordiske himmel, vurderer analytikere overfor Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det vil presse billetpriserne yderligere ned, og ramme branchens indtjening, hvilket ikke mindst bliver dyrt for SAS. Det skandinaviske flyselskab risikerer, at lave priser vil spolere muligheden for at skabe overskud i 2011, som det er SAS-ledelsens ambition.

- Der er udsigt til massiv overkapacitet i luften. Det kan betyde, at de besparelser, SAS har opnået ved at reducere omkostningerne, vil blive tabt igen, fordi selskabet er nødt til at sænke priserne, siger Johannes Møller, chefanalytiker i Danske Markets til Jyllands-Posten.

5,5 mio. nye flysæder

I en analyse har Danske Markets beregnet, at kapaciteten på det nordiske marked i 2011 vil blive øget med 5,5 millioner flysæder. Men efterspørgslen ventes kun at vokse med 3,3 millioner passagerer.

Selskaberne er derfor nødt til at sænke priserne for at lokke flere til at rejse.
Mest aggressiv er Norwegian, som i 2011 vil øge kapaciteten med 20 procent. Netop Norwegian er ifølge Dagbladet Børsen snublende nær en beslutning om at flyve interkontinentalt ud af bl.a. København næste år. Det vil i så fald være første gang, et lavprisselskab starter flyvninger mellem kontinenterne.

- Det er der, den næste revolution kommer, siger Norwegians topchef, Bjørn Kjos, til Børsen. /ritzau/



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere