Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Find de billigste omkostninger

De omkostninger, som følger med handlen, skal man også tage hensyn til, når man bedømmer, om en handel har

givet overskud eller underskud. Disse omkostninger afhænger af flere faktorer.



Normalt beregnes omkostningerne ved en handel

som en pct. af det handlede beløb. Her kan der være stor forskel på, hvilken procent man kommer til at betale.

Hvis man handler gennem sin bank, vil man ofte komme til at betale 0,5 pct. af handelsbeløbet ved både køb og

salg. Altså sammenlagt 1 pct. af handelsbeløbet ved et køb med efterfølgende salg.



De mindre onlinemæglere

som f.eks. E-trade og Stocknet tilbyder langt lavere procentsatser på ca. 0,15 pct. Vær derfor opmærksom på prisforskellen,

når du vælger mægler.



Når det anbefales, at man finder de billigste handelsomkostninger, så skal det

ikke kun ses i forhold til selve omkostningernes størrelse. Det skal ses i forhold til, hvad man får for sine penge.

Og i forhold til hvad man har brug for. Det er således ikke altid en solid overpris at handle gennem sin bank. Her skal man

nemlig tage i betragtning, at der ved handel gennem en bank normalt følger en vis rådgivning med. Her kan man henvende

sig til sin investeringsrådgiver og få råd og vejledning, om hvilke investering man bør foretage.



Denne

rådgivning er der skrevet meget både godt og skidt om, men man vælger selv, om man vil have den. Og hvis man vælger

den, så må man også betale for det. Her kan de mindre onlinemæglere bedst sammenlignes med en automatisk benzinstation,

hvor det forudsættes, at kunden selv kan klare hele arbejdet.



En form for omkostning er det beløb, som man umiddelbart

kan se af købsnotaen. Men der findes også en anden - og mere lusket - form for omkostning, som er sværere at gennemskue.

Dette er ikke så almindeligt længere for aktiehandel, men tidligere forhøjede bankerne købskursen på

de købte aktier, inden de afregnede med kunden. Forskellen på den pris, banken havde givet for aktierne på børsen,

og den pris, som kunden kom til at betale, beholdt banken så selv som en ekstra fortjeneste.



Det tilsvarende gjorde sig

gældende, når kunden ville sælge sine aktier igen. Så reducerede banken den salgspris, som kunden kunne have

opnået på børsen og beholdt igen selv forskellen. Herved tog banken altså en fortjeneste hjem to gange. Først

ved at handle med kunden til kurser, som var dårligere end de officielle handelskurser, og derefter ved at lade ham betale både

provision og ekspeditionsgebyr.



Kursskæring er dog efterhånden ved at være fortid i aktiehandel, men det foregår

stadig mange steder i forbindelse med obligationshandel.



Selvom en procent på 0,15 eller 0,5 måske ikke lyder af

meget, skal man være opmærksom på, at der altid vil være et minimumsbeløb, som kan få denne procent

til at vokse ganske betragteligt. Selvom man som udgangspunkt skal betale 0,5 pct. ved handel gennem en bank, så er der normalt

en minimumsgrænse på eksempelvis 200 kr. i provision plus 15 kr. i ekspeditionsgebyr. Hos de mindre onlinemæglere

er minimumsgebyrerne mindre, men de er der stadig. Her kan de f. eks. være 75 kr ved køb og salg. Disse minimumsbeløb

bliver specielt betydningsfulde, hvis man investerer en lille kapital.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen