Del : SMS
Berlingske Business

Finanstilsynet: Novo nølede med insulin-meddelelse

NovoNordisk_politi_Business
Finanstilsynet mener, at Novo Nordisk var for lang tid om at oplyse om amerikansk afslag på insulinprodukter. Foto:

Informationen fra de amerikanske sundhedsmyndigheder om afvisningen af Novos Tresiba skulle have været meldt ud langt tidligere, lyder det fra Finanstilsynet. På trods af at fondsbørsen var lukket, kunne Novo-aktier nemlig stadig handles.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ud fra dansk lovgivning om værdipapirhandel ser Finanstilsynet ingen anden mulighed end at videregive en anmeldelse til politiet, efter at tilsynets vurdering er, at det er i uoverensstemmelse med dansk ret, når Novo Nordisk ikke har meldt kurspåvirkende informationer ud i retmæssig tid.

»Når man får en viden i en børsnoteret virksomhed, er der en meget klar forpligtelse til, at det skal ud til markedet hurtigst muligt. Det kan dreje sig om nogle timer, eller den tid det tager at få samlet de vigtigste personer, finde ud af, hvad der skal siges og så få lavet meddelelsen,« siger chef for Finanstilsynets børskontor Hanne Råe Larsen.

Sagen startede i februar, da de amerikanske sundhedsmyndigheder vurderede, at Novo insulinpræparat Tresiba og kombinationsproduktet Ryzodeg ikke umiddelbart kunne godkendes til det amerikanske marked.

Den information tilgik Novo fredag aften 8. februar, mens den først blev meldt ud i en selskabsmeddelelse søndag 10. februar.

Ifølge Novo for at samle tid til at lave en tilpas grundig vurdering af konsekvenserne for investorer og selskabet, men det er der ifølge Finanstilsynet ikke tid til i sådanne sager. En så kurspåvirkende oplysning skal som sagt tilgå markedet »hurtigst muligt«.

»Efter vores vurdering kan markedet godt reagere på en oplysning, der i sig selv er relevant for kursfastsættelsen. Det kan godt være, der er flere vinkler på det, men man kan ikke samle det hele op og vente, til man har dannet sig det totale overblik. Det må man gøre efterfølgende,« siger kontorchef Hanne Råe Larsen.

Endvidere slår hun fast, at det ifølge Finanstilsynets vurdering ikke har nogen betydning, at den danske børs var lukket på det givne tidspunkt, da der sagtens kan handles aktier på anden vis - eksempelvis gennem banker. Derfor havde oplysningen om produkterne stadig stor betydning for markedet og måtte nødvendigvis meldes ud tidligere end den pågældende søndag aften.

Fondsbørsen har i modsætning til Finanstilsynet ikke set nogen grund til at gå videre med sagen. Når Nasdaq OMX, selskabet bag fondbørsen, starter sager op, kører proceduren i to spor.

Én undersøgelse ud fra værdipapirhandelsloven, og én ud fra selskabets egne private regler. Ud fra det sidste spor har man ikke set nogen grund til at gå videre med en sag.

»Vi kan bekræfte, at vi har undersøgt forløbet omkring Novo Nordisks selskabsmeddelelse, og at vi ikke fandt grundlag for at konkludere, at selskabet havde overtrådt børsens regler. Fra vores side er sagen lukket,« lyder det i en kortfattet skriftlig kommentar fra Nasdaq OMX' overvågningschef Jakob Kaule.

Det står dog fortsat uklart, om Nasdaq OMX har underrettet Finanstilsynet i henhold til loven om handel med værdipapirer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere