Del : SMS
Berlingske Business

Fem på stribe til C20-indekset

De danske aktier havde en forrygende uge 47, hvor det blev til fremgang på alle ugens fem handelsdage.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det danske C20-indeks kunne - med fredagens løft på 0,4 pct. - registrere en samlet fremgang fra indeks 475,69 til 490,27 set over ugen, svarende til 3,1 pct.

I toppen af C20 kunne FLSmidth varme sig ved positive nyheder. Selskabets finske konkurrent Outotec har sat et mål om en årlig salgsvækst på 10-20 pct., fortalte det finske selskab i en strategiopdatering fredag morgen. Samtidig skal der opretholdes et driftsoverskud på gennemsnitligt 10 pct. af omsætningen over konjunkturcyklussen, eksklusive engangsposter.

Servicedivisionen skal også udgøre en stigende andel af forretningen, da den ventes at levere 1 mia. euro i omsætning i 2017 - den prognose erstatter et tidligere mål om 500 mio. euro i 2015. Aktionærerne kan desuden fortsat se frem til at få minimum 40 pct. af nettoresultatet udbetalt i udbytte, fastholder finnerne.

Outotec havde pæn fremgang på børsen i Helsinki, og det smittede af på FLSmidth-aktien, der endte med en stigning på 1 pct. til 325,70 kr. og indtog fjerdepladsen i det danske eliteindeks. Topscoreren endte dog med at blive William Demant Holding, der uden de store nyheder sluttede dagen 2 pct. højere i 475,20 kr.

En af dagens største nyheder kom dog fra fodboldklubben Brøndby IF, der efter en uges udsættelse præsenterede sit længe ventede regnskab for tredje kvartal. En opdatering, der for alvor sendte Brøndby-aktien i svingninger.

På talfronten var bundlinjen hos Brøndby alt andet end pæn med et enormt underskud på 234,5 mio. kr. i kvartalet mod et minus på 8,2 mio. kr. i samme periode et år tidligere. Noget af tabet skyldtes hensættelser til den såkaldte feriepengesag og manglende indbetalinger fra den tidligere sponsor i klubben Kasi Group for i alt 44 mio. kr., mens en kæmpe nedskrivning af værdien på Brøndby Stadion og øvrige aktiver på 182 mio. kr. heller ikke pyntede.

Endnu mere væsentligt meddelte Brøndby, der befinder sig i en truende likviditetskrise, at samtalerne med den tidligere direktør i klubben Frank Buch-Andersen omkring en garanteret kapitalforhøjelse endnu ikke er blevet til noget, hvorfor der nu satses på en "større aktieemission" i første kvartal 2013.

Den skal komme i hus gennem en strategiændring, som Brøndby vil præsentere til december under navnet "Vision 2015," mens der også lægges op til en sammensmeltning af de omstridte aktieklasser, der hidtil har holdt eksterne investorer fra at tage kontrol med Vestegnens fodboldflagskib. A-aktionærerne, der blandt andet tæller formanden for klubbens amatørafdeling, Per Bjerregaard, som i lang tid reelt har trukket i trådene i Brøndby grundet de opdelte aktier, har skriftligt godkendt en sammensmeltning, meddelte Brøndby.

Opdateringerne var noget af en mundfuld at sluge for investorerne, der ikke rigtigt vidste, hvilket ben de skulle stå på.

Oven på meddelelsen styrtdykkede aktiekursen med over 20 pct. til 12,50 kr. per aktie, men siden rettede aktien sig en smule op og sluttede 8,2 pct. nede i 14,50 kr. - kun en spids under niveauet før regnskabet blev offentliggjort.

Blandt de negative overraskelser i C20-indekset befandt A.P. Møller - Mærsk sig. Den schweiziske storbank Credit Suisse har indledt dækning af Mærsk-aktierne med den negative anbefaling "underperform" og et tilsvarende lavt kursmål på 38.000 kr.

A.P. Møller - Mærsks store eksponering over for den volatile containerbranche gennem rederiet Maersk Line og de mange penge, som koncernen skal bruge på at finde ny olie, er de to hovedfaktorer, der bekymrer analytikerne hos Credit Suisse.

- Vi er bekymrede for Maersk Line (containerdivisionen, red.) og Maersk Oil, som forventes at stå for 74 pct. af driftsindtjeningen i 2012. Vi ser et foruroligende potentiale for 17 pct.-points overkapacitet på den vigtige Asien-Europa-containerrute i 2013, da der kommer store nye skibe til, skriver Credit Suisses' analytikere.

Samtidig må Maersk Line finde sig i, at spotraterne på den vigtige Asien-Europa-rute igen styrtdykkede i ugen, der slutter fredag. 146 dollar faldt spotraten for fragt af en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Europa denne uge til 1079 dollar, svarende på et dyk på 11,9 pct. Det er det største procentmæssige fald i år, og det kommer oven på dyk på henholdsvis 113 og 153 dollar på ruten de sidste to uger. Dermed er spotraten faldet 412 dollar per teu på tre uger, efter den ellers steg 417 dollar i de to foregående, og væk er igen indførelsen af ratestigninger per 1. november.

De to Mærsk-aktier sluttede i bunden af C20-indekset med et fald på 0,2 pct. til 41.120 kr. til B-aktien og et dyk på 0,5 pct. til 38.840 kr. til A-aktien. Faldene var kun overgået af Pandora, der faldt med 0,7 pct. til 120,20 kr.

Blandt sidepapirerne opjusterede entreprenørselskabet Arkil har sine forventninger til hele 2012 på grund af en god udvikling i tredje kvartal og gunstige udsigter til fjerde kvartal. Arkil venter nu et resultat før skat på mellem 30 og 40 mio. kr. mod tidligere 10-30 mio. kr. Arkil-aktien steg med 6,8 pct. til 395 kr.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere