Del : SMS
Berlingske Business

EU vil belønne loyale investorer

Barnier_Buiiness
EU-kommissær for det indre marked Michel Barnier mener, at en gulerod til langsigtede aktionærer kan lægge en dæmper på kortsigtet spekulation. Foto:

Forslag om ekstra stemmer og større udbytte til langsigtede aktionærer møder stor modstand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Én aktie, én stemme. Sådan er stemmerettighederne bygget op for størstedelen af selskaberne i EU, men det kan snart være slut, hvis det står til EU-Kommissær for det indre marked Michel Barnier, som lægger op til at give ekstra rettigheder til loyale aktionærer. Det skriver Financial Times.

Ifølge et udkast til planen, som Financial Times er kommet i besiddelse af, vil EU give loyale aktionærer ekstra stemmerettigheder samt en større bid af kagen, når dividenderne skal fordeles. Tanken bag udkastet er et ønske om at svække investorernes incitament til at investere med kortsigtet spekulation i tankerne og derved stabilisere forholdene for selskaber og for markedet.

Belønning af loyale aktionærer i form af øgede stemmerettigheder findes allerede i nogen form i Frankrig, Sverige og Holland. I Frankrig, Michael Barniers hjemland, er det almindeligt for firmaer at fordoble stemmerne for ordinære aktionærer, som har været om bord i mindst to år.

Emnet er dog omstridt og ventes at møde modstand fra især Storbritannien og Tyskland. De to lande vil sandsynligvis være utilfredse med, at forslaget favoriserer særinteresser og underminerer investorernes rettigheder.

Dokumentet afspejler et skifte i EU-Kommissionens tankegang siden før finanskrisen. Michael Barniers forgænger, irske Charlie McCreevy, forsøgte eksempelvis at demokratisere aktionærernes stemmer ved at indføre "én aktie, én stemme"-princippet ved lov. Det endte dog med at blive droppet efter modstand fra Frankrig og Sverige.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere