Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervslivet presset på indtjeningen trods større salg

modeugeaugust2013
Den danske tekstilbranche er hårdt presset på indtjeningen Foto:

En analyse foretaget af revisions- og konsulenthuset PwC viser, at over 800 af landets største virksomheder er blevet dårligere til at tjene penge til trods for en fin stigning i omsætningen fra 2011 til 2012. Tekstilbranchen klarer sig dårligst.

Artiklen fortsætter under annoncen

De store danske virksomheder har rubbet neglene og formåede sidste år at få langet flere varer over disken. Omsætningen for 819 af landets største virksomheder steg med gennemsnitligt 9 pct. fra 2011 til 2012.

Det til trods, er evnen til at skabe overskud i forretningerne rundt omkring i det danske land faldet.

Overskudsgraden blandt de samme virksomheder dalede gennemsnitligt med 0,3 procentpoint i samme periode, og dermed ligger den gennemsnitlige overskudsgrad på 6,6 pct.

Alt det viser en analyse foretaget PwC, som Berlingske Business har gennemgået.

Ud af 19 formåede kun otte brancher at præsentere en højere gennemsnitlig indtjening end året forinden, så selv om der er klare tegn på, at virksomhedsmaskineriet har fået en omgang smørelse, er der stadig indikationer på, at virksomhederne stadig forsøger at finde balancen oven på flere år med økonomisk sortsyn.

pix_pandora

Ifølge partner i PwC og en af ophavsmændene til analysen, Bent Jørgensen, er erhvervslivets fine omsætningsvækst et tegn på, at der er bedring herhjemme, mens indskrumpningen i indtjeningen er en indikation af, at det er blevet hårdere at gøre forretning og vanskeligere at kanalisere omsætningen ned på bundlinjen.

"Det er en lidt pudsig udvikling i markedet, som er gået hen og blevet hårdere. Konkurrencen er blevet skarpere. Nok har man fået gang i salget og ordrerne, men de priser man opnåede i de gode tider, får man bare ikke i dag. Der skal kæmpes mere om hver overskudskrone, end der skulle før i tiden. Derfor afspejler udviklingen et marked, der er blevet strammere," siger han.

Tekstilbranchen hårdest ramt

En af de brancher, der har måttet sande den nye virkelighed, er tekstilbranchen.

Overskudsgraden i branchen ligger på godt 3 pct. - en nedgang på tre procentpoint siden 2011.

Ifølge PwC-analysen er det kun godt hver tredje af virksomhederne, der har formået at øge eller bevare niveauet på indtjeningen fra 2011 til 2012, mens 40 pct. af virksomhederne måtte lægge en mindre indtjening til side.

Hos brancheforeningen Dansk Mode og Textil kan man godt genkende udviklingen. International Chef Michael Hillmose understreger, at organisationen netop nu selv er i gang med at foretage en grundig analyse af dens medlemmer for at danne et bredere overblik over, hvorfor indtjeningen ikke ser tegner sig bedre.

Salget af tøj går nemlig forrygende, slår han fast, mens han samtidig nikker genkendende til PwC analyse af, at konkurrencen er blevet hårdere.

"Den faldende indtjening kan skyldes en dårlig cocktail af, at det er blevet dyrere at producere, samtidig med at konkurrencesituationen herhjemme er øget. Der er butikslukninger i detailhandlen og derfor færre at sælge til, og det gør, at de enkelte brands er i større konkurrence om at komme ud til de kunder, der er tilbage," siger Michael Hillmose.

En række af tøj- og tekstilvirksomhederne herhjemme oplever markante prisstigninger på produktionen i Kina, hvilket er med til at skubbe omkostningsniveauet op, fortæller han.

traktor

"Bare fordi der er hårdere konkurrence herhjemme, kan man ikke bare gå ud og få produceret sit tøj billigere, sådan fungerer det ikke. Det vil udligne sig over tid, det gør altid i modebranchen. Men de prisstigninger, vi oplever lige nu, kan kun placeres et sted, og det er hos forbrugerne. På et eller andet tidspunkt må man være nødsaget til at indføre en prisstigning på tøjet for at imødekomme den udfordring."

Medicinalbranchen fortsætter væksten

Mens der er en anelse vaklen blandt virksomhederne i flere af landets brancher, kan det ikke ligefrem siges, at medicinalbranchen tynges af sygdomstegn.

Branchen står nemlig igen for positive overskrifter, og for fjerde år i træk formåede den at øge overskuddet. Overskudsgraden er vokset til 24 pct. for de 36 virksomheder, der er omfattet af analysen, og op mod 60 pct. af virksomhederne i analysen har bevaret eller forøget indtjeningsevnen.

Selv om en del brancher må kigge misundeligt efter medicinalvirksomhederne, må erhvervslivet forberede sig på, at det stærkt konkurrenceprægede marked vil fortsætte en del år endnu.

JAPAN MARKET STOCK

"Kunderne er mere kritiske i dag, og de ønsker virkelig 'value for money'. Det er den nye virkelighed, vi lever i. Jeg tror ikke, vi kommer ikke til at se de her marginer falde mere, end de har gjort nu. Vi er nået til et mætningspunkt, sådan vi har fået et ligevægtigt marked. Men når konjunkturerne engang bliver bedre, og vi ser en yderligere vækst i omsætningen, tror jeg ikke, vi kommer til at se tilsvarende stigningstakter på fortjenesten," siger Bent Jørgensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere