Berlingske Business
LIVE
10:22 Udvekslingsinstitut køber kollegium på Amager

Ekspert: Nyt olieprisdyk kan ligge lige om hjørnet

OPEC-OUTPUT/RISKS
Arkvifoto: Efterspørgslen på olie kan fortsat slet ikke følge med udbuddet, og vi er på mod endnu et markant dyk i prisen. Foto:

Efterspørgslen på olie kan fortsat slet ikke følge med udbuddet, og vi er på mod endnu et markant dyk i prisen.

Sådan er situationen, hvis man skal tro energiekspert Leonardo Maugeri fra Harvard University, som i 2012 forudsagde et skarpt fald i olieprisen.

Det skriver Financial Times.

På trods af store anstrengelser af oliekartellet Opec og 11 andre lande for nedskæringer er produktionen fortsat høj, hvilket primært kan tilskrives den amerikanske skiferolieproduktion og ældre projekter, som blev godkendt inden prisdykket i 2014-16.

»Det er ikke for tidligt at hejse et rødt flag. Medmindre vækst i olieefterspørgslen stiger til rekordniveau i løbet af 2017, så kan olieprisen være på vej mod endnu et markant fald«, skriver Leonardo Maugeri i en analyse.

02BUSBUSINESS-TYRA-SYDOEST-.jpg

Maugeri, som er tidligere chefstrateg i det italienske olieselskab Eni, har en database over 1200 oliefelter verden over, som viser, at der er sket en kraftig stigning i olieproduktion fra oktober til januar.

Ifølge databasen lyder produktionen for første kvartal af 2017 på 99,5 mio. tønder olie og gas om dagen, mens efterspørgslen lyder på 97 mio. tønder om dagen.

Den amerikanske produktion forventes desuden at stige yderligere. Amerikanske olieselskaber havde skåret deres skiferolieproduktion med 40 pct. de seneste tre år, men vil øge produktionen over hele linjen i år, skriver Financial Times.

Mads Nipper

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen