Del : SMS
Berlingske Business

Ekspert: Dansk erhvervslivs Mr. Bestyrelse står med et problem

16BUSPix-Sten-S-151849.jpg
Overskrift
Formanden for Novo Nordisk Fonden, Sten Scheibye, gjorde i fredags kort proces, da han afskedigede Eivind Kolding som direktør i Novo A/S. Den manøvre vækker undren hos en professor. Arkivfoto: Mads Nissen
 

To ud af to direktørstole står tomme hos Novo A/S, hvor Sten Scheibye er formand, efter at han fredag fyrede Eivind Kolding. Ledelsesekspert undrer sig over Scheibyes skævskud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo A/S sejler rundt som et skib uden kaptajner.

Først forlod finansdirektør Bjarne Graven Larsen i december sin stilling for at forfølge en karriere i et stort canadisk pensionsselskab. Fredag var det så topchef Eivind Koldings tur til at rømme skuden. Og modsat sin direktørkollega Bjarne Graven Larsen forlod Kolding ikke sin Novo-sejlads frivilligt. Han blev slet og ret smidt over bord af bestyrelsesformand Sten Scheibye, der ikke længere kunne se ideen i at have Kolding med som investeringskaptajn.

Det efterlader Novo A/S, der har flere end 300 mia. kroner under forvaltning, med to tomme direktørkontorer og en formand, som selv må trække i arbejdstøjet. 64-årige Sten Scheibye, der er kendt som dansk erhvervslivs rolige slider, har dermed bragt sit selskab i en helt usædvanlig situation, hvor Novo A/S er helt tømt for topdirektører.

Sten Scheibye er en dreven mand med et alenlangt CV, så det virker en anelse forkludret, at han tvinger Eivind Kolding til at gå planken ud blot to år efter, at han selv ansatte Kolding og krydrede hans unævnelse med lovprisninger om den tidligere Danske Bank-direktørs internationale ledelseserfaring.

b

Samarbejdet fik en brat ende fredag eftermiddag, da Sten Scheibye med bogstaver i megafonstørrelse fik forklaret den samlede danske erhvervspresse, at Eivind Kolding ikke længere passer ind i butikken.

Vakuum undrer professor

På Aalborg Universitet undrer Anders Drejer, der er professor ved Institut for Økonomi og Ledelse, sig over, at Sten Scheibye har kastet Novo A/S ind i et regulært ledelsesvakuum.

»Sten Scheibye er jo om nogen Mr. Bestyrelse og har et fantastisk generalieblad, så det undrer mig såre, at han kan lave sådan en skævert,« siger Anders Drejer.

Han hæfter sig samtidig ved, at kommunikationslinjen mellem Kolding og Scheibye ikke har virket helt afstemt. Fra Kolding lød det meget klart, at øksen fra Scheibye kom som et chok.

aaa

»Jeg havde nok håndteret det mere internt og så måske fundet en afløser, som kunne præsenteres samme dag, som Eivind Kolding røg ud. Og så havde jeg nok også fundet en god overenskomst med Eivind Kolding i forhold til, hvordan fortællingen skulle lyde,« siger Anders Drejer.

Sten Scheibye har på egen krop prøvet, hvordan det føles at få savet benene væk under direktørtaburetten. Det skete en augustdag i 2008, da den daværende bestyrelsesformand i Coloplast, Michael Pram Rasmussen, var afsender på en klar besked, der lød, at Scheibye efter 13 år som topchef i medicovirksomheden kunne tage sit gode tøj og gå. Siden skabte Sten Scheibye sig en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem.

 

Udsigterne synes at være de samme for Eivind Kolding. I røgen efter fyringen fredag lagde han da også åbent frem, at hans jobjagt går i den retning.

Eivind Kolding kan dog trøste sig med, at han på bare to et halvt år har modtaget to sæt gyldne håndtryk til den nette sum af 43 mio. kroner i samlet honorar efter fyringer hos både Danske Bank og nu Novo A/S.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere