Del : SMS
Berlingske Business

Efter "nødlanding": SAS-aktien er stadig farlig

pix_sas_aktie
Fremtiden ser fortsat dyster ud for SAS, mener investeringsøkonom Per Hansen, som ikke anbefaler køb af SAS-aktien. Foto:

Selv efter dramaet om spareplanen, som sikrer selskabets overlevelse, er SAS-aktien stadig en farlig investering, mener investeringsøkonom.

Artiklen fortsætter under annoncen

Reddet på målstregen. Efter flere dages intense forhandlinger mellem SAS-ledelsen og de ansattes fagforbund nåede parterne i går til enighed.

Meldingen fik SAS-aktien til at stige voldsomt med næsten 24 procent på en dag, hvor interessen for det skandinaviske selskab på fondsbørsen var stor. Og dagen derpå holder aktien stand.

"Lad vær med at investere i SAS"

Men det er en dårlig idé at regne med SAS-aktien, hvis man gerne vil have et fornuftigt afkast på længere sigt, lyder advarslen fra Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, som er Nordens største netbaserede handelsplatform for private investorer.

"SAS er en aktie, man ikke skal investere i. Luftfart er i sig selv svært at tjene penge på, fordi det er en af de mest konjunkturfølsomme sektorer der findes. Og det er en branche, der er meget udsat for uforudsete begivenheder," siger han til Berlingske Business.

"Alt kan gå godt, og lige pludselig sker der et eller andet, der ændrer vilkårene - som f.eks. 11. september - som hverken selskaberne selv eller de ansatte er skyld i eller kan gøre noget ved," siger han.

Står svagt i en svag branche

Og i en i forvejen følsom branche, står SAS - på trods af den netop vedtagne spareplan - stadig svagt i forhold til konkurrenterne, mener Per Hansen.

Han peger på, at lønnen stadig er høj i forhold til lavpris-konkurrenterne, at SAS stadig ligger inde med en række gamle fly, der bruger meget brændstof, og at selskabet kæmper med store gældsposter og fremtidige pensionsforpligtelser - på trods af, at en del af dem netop er forhandlet væk.

"Der står alle steder, at SAS er reddet. Jeg vil kalde det en kontrolleret nødlanding. Den globale dagsorden i flybranchen er blevet sat, og SAS kan ikke følge med," siger Per Hansen og fortsætter:

"Jeg synes, at det på to-tre års sigt er svært at se, at SAS kan overleve som selvstændigt selskab," siger han.

Og han får rygvind fra de fleste analytikere. Finanstjenesten Bloomberg har samlet vurderinger fra ni SAS-analytikere, og her anbefaler hovedparten på seks analytikere at sælge aktien, mens tre anbefaler at holde fast i den. Ingen af analytikerne mener, at det er en god idé at investere i nye SAS-aktier.

Kan stige på kort sigt

Per Hansen vil ikke afvise, at SAS-aktien kan stige på kort sigt. Men han tror ikke ret meget på spekulationer om, at et muligt forestående SAS-salg kan blive afsættet for en kæmpe gevinst for aktionærerne.

"Udgangspunktet er, at aktiekursen er lav, fordi det går dårligt i SAS. Hvis der kommer en køber til hele selskabet eller dele af SAS, så tror jeg også, at de får en lav pris, fordi det går dårligt," siger han og fortsætter:

"Min pointe er ikke, at man ikke kan tjene penge på SAS-aktier på kort sigt, men de, som investerer i selskabet, skal være klar over, at de sætter deres penge i noget, hvor de store tendenser går den anden vej," siger økonomen, der også vil minde investorerne over, at det nu er 'final call.'

"Både stater, personalegrupper og bankerne er færdige med at give livliner. Nu er kassen af goodwill og mulige mavelandinger tømt. Der er ikke andre muligheder," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere