Del : SMS

Draghi taler euroen ned

euro
Euros: En Euro mønt og en 20 Euro seddel. Foto:

Euroen presses torsdag eftermiddag af udmeldinger fra Den Europæiske Centralbanks chef Mario Draghi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Italieneren konstaterer på eftermiddagens pressemøde, at økonomien har udvist svaghedstegn i starten af året, samt at vækstrisiciene fortsat er i nedadgående retning. Senere i 2013 bør det dog gå bedre.

Meldingerne kommer, efter at ECB helt som ventet har fastholdt sin ledende refirente på rekordlave 0,75 pct.

Euroen er gået fra 1,3570 dollar kort før rentemeddelelsen kl. 13.45 til 1,3479 dollar torsdag kl. 14.55. Størstedelen af svækkelsen satte ind, efter pressemødet i ECB startede kl. 14.30.

Draghi siger, at ECB holder øje med euroens vekselkurs på grund af inflationsrisici. Meldingen kommer efter en periode, hvor euroen er styrket. Alene i år er euro styrket fra lige under 1,32 dollar.

Euro øger risikoen for at importere inflation, da udenlandske varer bliver billigere. Samtidig svækkes konkurrenceevnen.

Herhjemme ligger kronen svækket.

Prisen for en euro er gået op i 7,4605 kr. mod et niveau lige under 7,46 kr. onsdag eftermiddag. Da Nationalbanken gik enegang den 24. januar og hævede sine ledende udlånsrente til 0,3 pct. fra 0,2 pct., lå euroen en anelse stærkere i 7,4625-7,4640 kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere