Del : SMS
Berlingske Business

Disse selskaber fik krisehjælp i 2012

pix_SAS
SAS havde brug for hjælp fra flere kanter for at holde sig flyvende i 2012. Foto:

Rederiet Torm, flyselskabet SAS og vindmølleproducenten Vestas er alle selskaber, der måtte have en økonomisk håndsrækning i 2012 for at holde skindet på næsen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvad har rederier, flyselskaber og vindmølleproducenter til fælles? Blandt andet at de alle opererer i konjunkturfølsomme brancher, der er meget afhængige af udviklingen i den globale økonomi.

Og det har kunnet mærkes hos tre af de markante selskaber inden for dansk erhvervsliv - Torm, Vestas og SAS - der alle har måttet have hjælp udefra for at kunne klare sig igennem 2012. Berlingske Business har sammen med senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank set nærmere på redningsplanerne til de tre selskaber.

Torm blev reddet - aktionærerne måtte betale

Torms krise er den klassiske fortælling om de magre år, der kommer efter de fede. I årene op til finanskrisen i 2007 var der heftig handel med varer og råstoffer, der skulle fragtes over verdenshavene. Pengene strømmede ind i kassen.

Men de strømmede også hurtigt den anden vej, fordi Torm investerede stort i nye skibe og sendte heftige udbyttebetalinger af sted til sine ejere. Og det blev selskabet straffet for, da økonomien vendte i 2007.

"Torm har jo i høj grad selv været med til at skabe sine egne problemer, fordi man slet ikke havde taget de dårlige scenarier med i budgetterne. Man havde en meget stor ordrebog, og på baggrund af det bestilte man mange store skiber, som det senere viste sig, at der ikke var hverken råd til eller brug for," siger Jacob Pedersen til Berlingske Business.

Redningskrans fra banker og andre kreditorer

Efterhånden stod Torm med gæld til op over rælingen på næsten ti milliarder kroner, og i oktober fik rederiet endelig en redningskrans i form af en restruktureringsaftale.

"Løsningen har været fuldstændigt at lade bankerne og de andre modparter, som Torm skyldte penge, overtage selskabet som betaling for redningen," siger han.

De tidligere aktionærers ejerandel i selskabet blev reduceret til bare 10 procent. Et faktum som selskabets aktiekurs ifølge Sydbank-analytikeren stadig ikke har reageret på.

"Det kan undre mig, at aktiekurserne ikke har reageret voldsommere på den her rekonstruktion endnu. Men det kan have noget at gøre med, at de nye aktier i Torm ikke er blevet børsnoteret endnu. Det bliver de i løbet af det kommende kvartal, og så tror jeg, at virkeligheden vil gå op for aktionærerne," siger Jacob Pedersen.

SAS var døden nær

Flyselskabet SAS kom på alles læber, da selskabet i forbindelse med sit tredjekvartalsregnskab meddelte, at det var nødvendigt at spare 2,6 milliarder kroner og sælge datterselskaber for samme beløb for at sikre selskabets fremtid. Efter en uges heftige forhandlinger med personale, banker og ejere lykkedes det at få planen på plads.

"Det var jo en nærdødsoplevelse. Jeg vil selv vurdere, at selskabet var få måneder fra en konkurs," siger Jacob Pedersen og fortsætter:

"Men SAS har også udnyttet den her mulighed, så godt man kunne, og brugt den til at overbevise medarbejderne om, at det var sidste chance. Medarbejderne har nu reelt set overladt styringen af selskabet til SAS-ledelsen," siger han.

SASAFtalen_Business

Jacob Pedersen tror dog stadig, at det bliver svært for SAS at rette op i de kommende år.

"Det er et selskab, der har kørt med kronisk underskud i 10 år, så historien skræmmer lidt i forhold til, hvordan deres indtjeningsudvikling kommer til at se ud," siger han.

Vestas - lever på bankernes nåde

Det var et chok for mange, da det i løbet af sommeren kom frem, at Vestas ikke kunne leve op til sine finansielle forpligtelser over for bankerne, og derfor reelt set levede på bankernes nåde.

Hos Vestas selv nedtonede man ifølge Jacob Pedersen alvoren i situationen.

"Hvis du spørger Vestas selv, så vil de ikke betragte den fase, selskabet har været igennem i år, som en nærdødsoplevelse. Man kunne næsten ikke se deres finansielle problemer i deres regnskaber, så få informationer var der," siger han.

Der var tegn på, at Vestas ville blive nødt til at forsøge at hente penge på de finansielle markeder via en aktieudvidelse. Men for en god uges tid siden kunne Vestas endelig offentliggøre en ny aftale med bankerne, der sikrer vindmølleselskabet finansiering frem til 2015.

"Det er positivt, at man har fået en aftale med bankerne, men Vestas' finansielle manøvremuligheder er blevet noget mindre, end de var i starten af året. Det kan godt se svært ud, hvis man har en ambition om at investere i forskning og udvikling," siger Jacob Pedersen.

pix-vestas

Linjen er stadig brandvarm

Af samme grund mener han, at det stadig er vigtigt for Vestas, om drøftelserne om et samarbejde med japanske Mitsubishi bliver til mere end bare snak.

"Ifølge det jeg hører, så er linjen mellem Vestas og Mitsubishi stadig brandvarm. Så det er bestemt en mulighed, at det bliver til noget, siger bankanalytikeren.

pix-torm_business

Et eksempel på et selskab, der stadig ligger og gisper i overfladen af dansk erhvervsliv, er fodboldklubben Brøndby IF. Selskabet har brug for mere kapital og vil forsøge sig med en aktieudvidelse i starten af 2013.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere