Del : SMS
Berlingske Business

Direktøren, der ville gøre sig selv arbejdsløs

12BUSafnotering-hoej.jpg
DLHs top, bestyrelsesformand Kurt Anker Nielsen (tv.) og adm. direktør Kent Arentoft, er enige: Selskabet skal sælges – i mindre portioner. ?Foto: Thomas Lekfeldt

DLHs ledelse har besluttet at afvikle selskabet. Vurderingen er, at der findes bedre ejere af forretningsenhederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er svære beslutninger. Og så er der de helt store og skæbnesvangre beslutninger. Det er i den sidste kategori, at trævaregrossisten DLHs afviklingsplaner hører hjemme.

Inden for relativt kort tid kan historien om DLH nemlig have fået et punktum. DLH er af de fleste nok bedre kendt som Dalhoff Larsen & Horneman med mere end 100 års historie som grossist af hårdttræ fra Afrika.

Men selskabet ekspanderede voldsomt for lånte penge i alle led af produktionskæden op til finanskrisen, og så hoppede kæden af, da sortsindet ramte verden, samtidig med at gælden nåede hele 1,3 milliarder kroner i 2009.

Siden er der solgt fra af alt fra de afrikanske aktiviteter til bygge­markeder, så gælden nu er nede på 270 millioner kroner, og selskabet igen kan låne penge til at ekspandere. Men sådan skal det ikke være. Tværtom skal de sidste fire forretningsenheder nu sælges, og selskabet afvikles, hvis det står til administrerende direktør Kent Arentoft og bestyrelsesformand Kurt Anker Nielsen.

»Bankerne er godt tilfredse med vores markante gældsnedbringelse og vil gerne låne os penge igen, så det her er ikke et krav fra bankerne, men vores egen beslutning i aktionærernes interesse,« underestreger Kurt Anker Nielsen.

BM

DLHs børsværdi har nemlig i lang tid kun været en brøkdel af selskabets egenkapital. Alene selskabets lagre kan være mere værd, end aktiekursen viser.

»Vi mener, at værdierne i selskabet er noget større end børsværdien, og så er vi nødt til at undersøge, om der findes bedre ejere af vores forretninger end os. Samtidig kan nye ejere også sikre job for medarbejderne på sigt, og så kan vi som bestyrelse ikke bare lade den nuværende situation fortsætte. Men det har ikke været nogen nem beslutning,« forklarer bestyrelses­formanden.

Ideen er opstået i fælles diskussion med Kent Arentoft, og siden har en ekstern rådgiver vurderet sagen og er kommet frem til samme konklusion.

»Der er så få synergier mellem vores fire forretningsområder, at det ikke giver mening at have en relativt dyr fællesadministration og være børsnoteret. Skal vi fortsat være den bedste ejer, kræver det, at alle forretningerne bliver større. Det vil kræve en del kapital, og med den usikkerhed der er for byggebranchen, er det en risikabel vej at gå,« fortæller Kent Arentoft.

I dag består virksomheden af tre regionale europæiske forretningsenheder, der varetager salg til detailhandlen og industrien, samt forretningsenheden Global Sales, der sælger direkte til kunder, især i Kina og Vietnam, uden selv at være lagerførende. Enhederne giver hver især overskud, men det forsvinder, når koncernens fællesomkostninger er trukket fra.

DLH

Først skal en ekstraordinær generalforsamling i januar bakke op om forslaget, inden der for alvor sættes fart på salgsplanerne. Salget skal gerne indbringe en pæn del mere end de knap 200 mio. kr., selskabet var værd, inden planerne blev annonceret onsdag morgen. Men der bliver næppe tale om én køber til resten af DLH.

»Til hvert af de fire områder kan vi se en håndfuld potentielle købere, der typisk er privatejede selskaber, som ikke har et dyrt administrationslag. Det er svært at spå om, hvad de fire forretninger kan indbringe, men nu undersøger vi det. Vi sælger selvfølgelig kun, hvis vi kan få den rigtige pris,« siger Kent Arentoft.

Såvel topchefen som formanden medgiver, at det har været en meget svær beslutning.

»Det er rigtigt, at vi i direktionen kan gøre os selv arbejdsløse med denne beslutning, men vi er nødt til at varetage aktionærernes interesser,« siger Kent Arentoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere