Del : SMS

Danskerne på jagt efter nye obligationer

drusebjerg
Det forventede afkast er helt forsvundet på de danske obligationer, så hvis de private bare bliver liggende som hidtil, vil de se et negativt afkast. Henrik Drusebjerg, seniorstrateg, Nordea Foto:

Danskerne er begyndt at udskifte deres danske obligationer med virksomhedsobligationer og obligationer fra højrentelande. Bankerne gør for lidt ud af at fortælle om risikoen, mener formuerådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finanskrisen har betydet en ny dagsorden for at investere, og den er danskerne ved at tage til sig. De danske obligationer bliver i stigende grad skiftet ud med virksomhedsobligationer og obligationer fra lande med en højere rente.

Derved forsøger de private at få en lidt højere forrentning af deres investeringer og samtidig prøver de minimere det kurstab, der kommer på obligationerne, når renten igen begynder at stige. Det viser nye tal fra analysebureauet Morningstar. De bliver bakket op af både Danske Bank og Nordea, der direkte anbefaler danskerne at søge hen mod obligationer med højere rente.

Formuerådgiver kritiserer bankerne for at være for aggressive, når de forsøger at få danskerne til at skifte strategi.

Morningstar har set på, hvordan danskerne investerer de 340 mia. kr., der via forskellige investeringsforeninger, er sat i obligationer.

Ved starten af forrige år var det 54 pct.. af pengene, som stod i foreninger, der investerer i danske obligationer. Det tal er siden faldet til 47 pct. I samme periode er andelen af foreninger med højrente obligationer og foreninger med virksomhedsobligationer vokset.

»Jeg tror, at der er tale om et permanent skifte hen mod at få reduceret danske obligationer. Det er en direkte konsekvens af det lave renteniveau. Fordelen ved de danske obligationer er, at sandsynligheden for, at man får investeringen betalt tilbage, er stor. Ulempen lige nu er, at forrentningen ikke er så god,« siger chefanalytiker hos Morningstar, Nikolaj Holdt Mikkelsen.

Ny rådgivning

Siden finanskrisen satte ind er renterne i både USA og Euroland raslet ned og har gentagne gange nået nye bundrekorder. En dansk statsobligationer med en løbetid på cirka fire år har i øjeblikket en rente på 0,1 pct.

Renterne på de lange realkreditobligationer ligger på omkring tre til 3,5 pct. Når der tages højde for inflation giver det en meget lav forrentning af en investering i obligationer.

De danske obligationernes rolle for de private investorer som den sikre havn, har derved ændret sig.

Det har gjort obligationer udstedt i højrentelande mere attraktive. Det drejer sig primært om lande i Østeuropa og Sydamerika. Disse lande har højere inflation og vækst end USA og som logisk konsekvens deraf ligeledes obligationer med en højere rente.

På samme måde ligger afkastet på virksomhedsobligationer pænt over rentenniveauet på de danske obligationer.

Virksomhedsobligationer bliver primært udstedt fra selskaber i USA. I kølvandet på finanskrisen er der sket en markant vækst i udstedelsen af virksomhedsobligationer fra selskaber i europæiske lande.

Og den nye dagsorden på de finansielle markeder har fået landets to største banker i form af Danske Bank og Nordea til at ændre deres rådgivning over for de private kunder. De to banker arbejder nu for at få danskerne til at købe flere af højt forrentede obligationer og færre af de danske.

»Det forventede afkast er helt forsvundet på de danske obligationer, så hvis de private bare bliver liggende som hidtil, vil de se ind i et negativt afkast. Man er nødt til at løbe en større risiko for at få det samme afkast som tidligere,« siger seniorstrateg i Nordea Henrik Drusebjerg, der understreger, at han ikke mener, at danskerne skal gå helt væk fra at have de lavt forrentede obligationer.

»Men vænne sig til at betragte dem som en forsikring, der koster penge,« siger Henrik Drusebjerg.

Mens chefstrateg i Danske Capital Bo Bejstrup Christensen påpeger, at når den internationale økonomi kommer oven på igen og renterne begynder at stige, vil risikoen for kurstab være langt mindre på virksomhedsobligationerne og på obligationerne fra højrentelandene.

»Det vigtige er selvfølgelig at vælge de rigtige obligationer, Man kan overveje at vælge nogle investeringsforeninger, hvor der er nogle traditionelle danske obligationer med også,« siger Bo Bejstrup Christensen.

Mere risikabelt

Carnegie Private Banking er kritisk over for bankernes nye indgang til investeringerne for private.

Formuerådgiver hos Carnegie Marianne Thørs mener, at det er vigtigt at skelne mellem statsobligationerne fra højrentelandene og virksomhedsobligationerne.

Og risikoen ved virksomhedsobligationerne ligger på linje med aktierne, mener Carnegie. Det gør bankerne for lidt ud af at fortælle.

»Vi ser en vis trafik fra danske statsobligationer og realkreditobligationer til det nye “sort” – virksomhedsobligationer. Desværre hører kunderne ikke om den risiko, som dermed sniger sig ind i deres depoter med dette nye risikoaktiv,« siger Marianne Thørs.

»Når jeg taler med kunder om deres investeringer og nævner virksomhedsobligationer som et risikoaktiv, ser de på mig med undren, idet deres forhenværende bank i stor stil har omlagt de mere sikre stats- og realkreditobligationer til virksomhedsobligationer,« siger Marianne Thørs.

Obligationerne bliver i stigende grad brugt i stedet for bankfinansiering.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere