Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne mistede risikolyst i løbet af 2012

pix-mønter
Foto:

Trods generelt gode afkast på investeringsmarkederne faldt danskernes risikoappetit i løbet af 2012.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det viser en undersøgelse fra PFA Pension, som konkluderer på baggrund af næsten 23.000 kundesamtaler i løbet af året. Allerede fra årets begyndelse var danskerne forsigtige.

- Over en bred kam har danskerne fået meget stærke afkast på sine investeringer i 2012. Især aktierne har haft et godt år, og man er blevet belønnet for at have en risikofyldt portefølje. Alligevel har danskerne noget overraskende mistet risikoappetit. Krisesnakken har fyldt meget, og det har altså påvirket rigtig mange. Det har vi tydeligt kunne mærke, når vi har talt med vores kunder, siger Carsten Holdum, der er privatøkonom i PFA Pension.

Hos PFA har kunderne fire forskellige pensionsordninger at vælge imellem, og ved årets start havde halvdelen valgt en af de to ordninger med størst risiko. Det tal var i november faldet til 37 pct. Statistikken taler for, at kunder med høj risiko over tid opnår et højere afkast, men de kan omvendt også opleve større tab end de forsigtige i dårlige investeringsår, ifølge privatøkonomen.

- På sigt er der er altså meget, der taler for at skrue op for risikoen og bl.a. investere i flere aktier. Men det er uhyre vigtigt, at vi som selskab forstår kundernes ønske om sikkerhed og tryghed i pensionsordningen. Vores rådgivning og tilgang til risiko må ikke få kunder til at løbe større risici, end de i virkeligheden er komfortable med, siger Carsten Holdum.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere