Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Danskerne finder olie på nettet

Over de sidste 12 måneder har Q8 solgt for over 50 mio. kr. fyringsolie til private over nettet. Kontante besparelser, brugervenlighed

og ikke mindst sikkerhed har åbnet op for forbrugernes nye indkøbs-mønster.



Danskerne køber fyringsolie

over nettet som aldrig før. Stadig flere private forbrugere udnytter de elektroniske muligheder for at handle, og salget af

fyringsolie er en niche, der er i særlig kraftig vækst.



Siden Q8s e-handelsløsning blev lanceret, er andelen

af salg til private over nettet gået fra 4 pct. i 2000 til 16 pct. i dag - det svarer til et salg på over 50 mio. kr.

i løbet af de sidste 12 måneder, og Q8 venter at sælge for 80 mio. kr. de næste 12 måneder.



Ifølge

Danmarks Statistik havde 27 pct. af den danske befolkning i 2. kvartal 2002 mindst én gang i løbet af det sidste år

købt over internettet - en stigning fra 7 pct. i forhold til året før.



Meget tyder på, at tallet fortsat

vil stige, da der også er en klar tendens til, at forbrugerne bliver mindre bekymrede for sikkerheden end tidligere.

Q8

Q8

var de første i 2000 med fuldautomatisk salg af fyringsolie på nettet.



På det tidspunkt følte mange

forbrugere besvær og usikkerhed ved e-handel:



- Sikkerhed er altid afgørende, men i takt med at kunderne bliver

trygge ved handel på nettet, så stiller de krav om kontante besparelser, brugervenlighed og individuelle løsninger.

Og det skal en god e-handelsløsning kunne levere, fortæller Q8s markedschef Henrik Rasmussen.

Besparelsen

Q8s

web-site havde tidligere en bestillingsformular, der derefter blev håndteret manuelt i et kundecenter - ganske som mange e-handelsløsninger stadig

fungerer i dag.



Princippet bag den nuværende løsning er enkelt. Forbrugeren bestiller online, ordren registreres

og ekspederes derefter direkte til oliechaufføren, der leverer olien til kunden. Prisen afhænger af en række enkle

valg, man træffer på hjemmesiden.



- Besparelsens størrelse er kunden selv med til at bestemme. Den afhænger f.eks.

af mængden, leveringstiden og betalingsformen. Jo større mængde og jo længere leveringstid, jo større

rabat. Prisen vil altid være lavere end ved telefonbestilling, siger Henrik Rasmussen.



21 pct. af danske virksomheder sælger

på nettet, hvilket giver en samlet omsætning i 2001 på 13 mia. kr. Det svarer til 1 pct. af det samlede salg i Danmark.

Det er dog kun 20 pct. som er til private - altså udgør salg på nettet til private 0,2 pct.



Til sammenligning

har Q8 over de sidste 12 måneder solgt for over 50 mio. kr. fyringsolie til private på nettet. Det er 16 pct. af Q8''s olie-omsætning.



I

løbet af de næste 12 måneder venter Q8 at runde 25 pct. eller 80 mio. kr. Q8 står for 14 pct. af salget af

fyringsolie i Danmark. Der er ingen andre energiselskaber, som sælger mere end 9 pct. på nettet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen