Del : SMS
Berlingske Business

Danske virksomheder frygter USA-kaos

Danske virksomheder frygter USA-kaos
Det brølende Times Square i New York, et af symbolerne på verdens absolut førende forbrugssamfund. Ramler økonomien i USA, vil det ramme alle, der sælger til amerikanerne – hvilket danske eksporttopchefer er alt for klar over. Arkivfoto: Tony Cenicola/The New York Times

Den aktuelle uro omkring USAs økonomi og den amerikanske dollar er dårligt nyt for mange store danske virksomheder. De ser både stigende renter og fastfrosne kapital­markeder i krystalkuglen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De store danske eksportvirksomheder er dybt bekymrede for udviklingen i USA, der truer med at sende dollaren ned med stor fart, og som i værste fald også kan trække renten op og få de finansielle markeder til at fryse fast.

Koncerndirektør hos den store pumpevirksomhed Grundfos Søren Sørensen fortæller, at udviklingen i USA spiller en meget stor rolle også for dem.

Sidste gang USA lukkede skete der - ingenting

»Det har konkret betydning for os. Vi har en omsætning på 2,5 milliarder kroner og omkring 2.000 ansatte i USA. Vi er bekymrede for, at dette får betydning for de finansielle forhold og påvirker eksempelvis investeringer i nybyggeri, boliger og infrastruktur negativt. Det betyder meget for vores forretning,« siger Søren Sørensen.

Gældsætningen bekymrer

Finansdirektør Jan Nordstrøm fra Danish Crown, som er verdens næststørste svineslagteri, tilføjer, at det aldrig er godt for hverken dem eller andre danske eksportvirksomheder, når dollaren falder.

»Vi så hellere, at det var euroen og kronen, som dykkede. Men for tiden er vi mere nervøse for udviklingen på kapitalmarkederne, hvor den store gældsætning i mange lande kan trækker renterne op og få de finansielle markeder til at fryse fast. Det er både i Europa, Japan og nu også USA, at der er stigende fokus på den store gæld og de problemer, det kan skabe,« siger Jan Nordstrøm.

Aktier: Debat om gældsloft tynger Wall Street

Danish Crown sælger især spareribs, men også andre udskæringer fra svin, for tæt ved 550 millioner dollar, eller tæt ved 2,8 milliarder kroner, om året. Det salg går ikke kun til USA, men også til Kina, Rusland og andre steder, hvor salget afregnes i dollar.

Hos Novozymes siger Tobias Bjorklund, der er Head of Investor Relations, at godt og vel en tredjedel af deres samlede salg er til USA, så der er tale om et marked af stor betydning.

»Det klart bedst for os er, hvis det går godt med amerikansk økonomi. Det er i øvrigt også klart bedst for den globale økonomi, da mange lande, eksempelvis Kina, er store eksportører af varer til USA. Så vi håber på en løsning med det amerikanske gældsloft. Hvad de økonomiske konsekvenser bliver, er dog ikke noget, vi spekulerer i. Men vi er følsomme over for udsving i dollarkursen. Går dollaren op eller ned med fem procent, så påvirker det resultatet af den primære drift med et sted mellem 60 og 80 millioner kroner på helårsbasis. Nettoresultatet er dog beskyttet, da vi er godt valutasikret mod udsving i dollarkursen i 2011 og i første halvdel af 2012,« siger Tobias Bjorklund.

Han tilføjer, at den aktuelle uro om amerikansk økonomi ikke ændrer på de nuværende planer for de investeringer, som Novozymes er ved at gennemføre i USA.

Håber på en snarlig løsning

Søren Sørensen fra Grundfos tilføjer, at de overvåger situationen med stor alvor, og håber på en snarlig løsning.

»Hvis det værste skulle ske, og USA ikke får et nyt gældsloft på plads, er vi nødt til at tage vores forholdsregler mod det. For hvis den amerikanske økonomi svækkes igen, vil vi være tilbageholdende med at investere for meget i landet,« siger han. Grundfos har flere store fabrikker i USA og har opkøbt flere de senere år.

Hos isoleringsgiganten Rockwool siger koncernens kommunikationsdirektør, Thorkild Diness Jensen, at den aktuelle uro kun påvirker dem i mindre grad.

»Dette er ikke noget, som sætter ting i bero hos os. Nordamerika udgør også en relativt lille del på tæt ved syv procent af vores samlede salg. Men det er et sted, hvor vi oplever en stærk tocifret vækst og har gjort det i flere år, også selv om byggebranchen i USA har været under hårdt pres. Det skyldes, at der er stigende fokus på energiforbedringer i USA, men også at vi har et kvalitetsprodukt, som henvender sig til det private gør-det-selv-marked.

Hovedparten af vores salg i Nordamerika sker også i Canada, som har klaret sig bedre rent økonomisk end USA. Men vi har stort fokus på at øge salget i USA og har da også på det sidste indgået en vigtig aftale om distribution af vores produkter med Lowe’s, der er en af de største kæder inden for byggemarkeder i USA,« siger Thorkild Diness Jensen.

En konstant risiko

Senior Vice President i Coloplast Anders Monrad Rendtorff siger, at udviklingen i USA endnu ikke er noget, der påvirker dem, og at risikoen for, at der kommer besparelser på sundhedsområdet, er en konstant risiko, som de har lært at leve med.

Arlas kommmunikationschef, Theis Brøgger, venter ikke nogen nævneværdige udsving, og siden finanskrisen begyndte i USA, har Arla faktisk øget sit salg i landet med 10 til 12 procent årligt.

Hos GN Store Nord kommer 30 til 35 pct. af omsætningen på fem milliarder kr. fra USA. Alligevel venter de ikke de store konsekvenser, hvis USA går i betalingsstandsning.

»Lige nu har det ingen konsekvenser for os, men vi er selvfølgelig opmærksomme på, hvad der sker i USA. Vi har dog intet aktivt gjort for at imødekomme eventualiteter. Men når de makroøkonomiske tendenser peger i en negativ retning, så frygter vi selvfølgelig, at efterspørgslen falder,« siger Mikkel Danvold, Vicepresident for IR og kommunikation i GN Store Nord.


Amerikansk frygt trækker Europa ned

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere