Del : SMS
Berlingske Business

Danske invest-foreninger relativt billige

En analyse foretaget af Morningstar Danmark for Investeringsforeningsrådet viser, at danske investeringsforeninger er billige i europæisk perspektiv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Investeringsforeningsrådet (IFR) i en meddelelse.

I analysen konkluderer Morningstar blandt andet, at den typiske danske fond generelt er billigere end den typiske europæiske fond - uanset om der er tale om aktiefonde, obligationsfonde eller balancerede fonde.

De gennemsnitlige omkostninger i danske aktiebaserede fonde var i 2010 på 1,49 procent ifølge analysen. Det svarer til 149 kroner om året for hver 10.000 kroner, investorerne har investeret. Gennemsnittet i hele Europa var på 1,74 procent, svarende til 174 kroner om året.

- Det er godt for investorerne, at de danske foreninger ligger lunt placeret på dette vigtige område. For lavere omkostninger betyder alt andet lige højere afkast. Desuden viser analysen, at det er en god idé at se sig for, for der er store forskelle på prisen i alle lande, siger Jens Jørgen Holm Møller, direktør i InvesteringsForeningsRådet.

Morningstar konkluderer også, at andelen af indeksbaserede afdelinger i Danmark er på niveau med det øvrige Europa. Danske investorer har altså samme valgmuligheder som investorer fra det øvrige Europa på dette område, men formueandelen i danske indeksbaserede afdelinger er lavere end i udlandet.

Analysen omfatter næsten 30.000 fonde med en samlet formueværdi på 39.000 milliarder. kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere