Del : SMS
Berlingske Business

Danske analytikere ser lyst på rød-hvide aktier

rodhvidaktie_Business
Som investor skal man være kritisk over for anbefalinger og sprede sin risiko, lyder det fra Dansk Aktionærforening. Foto:

Udenlandske analytikere er mere kritiske end de danske over for danske børsnoterede selskaber - overvægten af de udenlandske finanshuse var forbeholdne over for Novo Nordisk selv før børsfaldet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo-aktien faldt drastisk i går - hele 13 procent - svarende til et fald i markedsværdien på 79 milliarder kroner. Danske analytikere havde ellers opfordret til køb og så lyst på firmaets fremtid. Men så man uden for landets grænser, var de udenlandske analytikere ikke helt så positive.

På finanstjenesten Bloombergs terminaler var de grønne anbefalinger til Novo-aktien i høj grad af dansk oprindelse, mens overvægten af de udenlandske analytikere var neutrale eller vurderede, at aktien blev værdisat lidt for højt.

Novonejchefer_Business

"Det er et eksempel på, at man altid skal holde analytikeres og andres holdninger ud i strakt arm og huske sin egen kritiske, sunde fornuft og ikke mindst prøve at lægge de dannebrogsfarvede briller væk, når man investerer," siger direktør for Dansk Aktionærforening, Jens Møller Nielsen.

Han opfordrer til at sprede sin risiko ved at investere bredt og gerne i forskellige brancher. For at få en ordentlig spredning skal investorerne helt uden for det danske aktiemarked, også selv om de store danske selskaber som for eksempel Novo Nordisk til dels er globale.

»Lytter man udelukkende til danske analytikere, så fokuserer de i høj grad per definition på danske aktier. Man kunne godt frygte, at de ikke helt kan se ud over de rød-hvide briller, når det handler om aktier,« siger Jens Møller Nielsen.

»Det er meget menneskeligt og naturligt, at man gerne vil de store, danske succeser. Det er godt. Man føler med dem. Men det kan give negative resultater.«

NovoBlackrock_Business

Derfor kommer det heller ikke bag på Dansk Aktionærforenings direktør, at de danske analytikere har en forkærlighed for de danske firmaer på aktiemarkedet, men derfor er det så meget desto vigtigere at gøre sig fri af de nationale synsvinkler og huske på, at en historisk succes ikke nødvendigvis fortsætter uproblematisk.

»Invester med hjernen, ikke med hjertet. Der er bare så hundesvært at holde hjertet helt udenfor. Det er især et problem for private investorer, men også for professionelle,« siger Jens Møller Nielsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere