Berlingske Business
LIVE
07:09 Det skal investorerne holde øje med

Dansk økonomi er i et farligt spil

Den danske vækst vil kun aftage marginalt i efteråret for derefter at stige igen. Det tyder på fortsat pres på

arbejdsmarkedet, og det er derfor afgørende, at arbejdsudbuddet øges, skriver Handelsbanken i en ny analyse af dansk økonomi.



Den

danske økonomi er så sund og stærk, at det får økonomerne til at tænde advarselslamperne. Væksten

i den danske økonomi er relativ upåvirket af nedgangen i den globale økonomi, og det øger presset på

arbejdsmarkedet, advarer Handelsbanken om i en analyse af dansk økonomi.



Banken venter en ledighed på 5,1 pct. i

indeværende år med udsigt til et fald i 2003. Hvor stort det bliver vil afhænge af de eventuelle tiltag, der kommer

i retning af at øge arbejdsudbuddet. Hvis der ikke sker noget på denne front, er der en stor risiko for, at der vil opstå

alvorligere flaskehalsproblemer.



Rent politisk er der dog også fokus på netop dette område. Flere partier er

kommet med deres egne forslag til, hvordan man gennem bl.a. skattesystemet kan øge det danske arbejdsudbud. Regeringens økonomiske ministre

med finansminister Thor Pedersen (V) i spidsen har da også flere gange betonet, at antallet af hænder i arbejde skal øges.



Dansk

økonomi er dermed i en helt anden situation end f.eks. den tyske, hvor man fortsat slås med en høj ledighed.



Inflationen

udgør fortsat, sammen med arbejdsmarkedet, den største risiko for dansk økonomi. Handelsbanken venter, at forbrugerpriserne

i 2002 stiger med 2,5 pct. for derefter at stige med 2,4 pct. i 2003.



Dermed er inflations-forskellen til Euroland igen i dansk

disfavør. Dertil kommer at den danske lønstigningstakt er højere end blandt samhandelspartnerne. En stigende

efterspørgsel gennem det kommende år vil derfor kunne øge lønpresset og dermed skubbe yderligere til inflationen.

Privatforbruget

Efter

et par år med svage vækstrater i privatforbruget, primært som følge af et svagt bilsalg, ventes væksten

nu igen at stige til niveauet 2,4 pct. i indeværende og næste år. Stigningen i første halvår har været imponerende

set i lyset af den svage internationale udvikling.



Detailomsætningen er steget markant, og samtidig er bilsalget accelereret efter

flere år med markant negative vækstrater.



Handelsbanken venter en lidt lavere vækst i andet halvår, primært

som følge af et tilbagefald i bilsalget efter oktober, når priserne efter al sandsynlighed vil begynde at stige, og samtidig

antages det, at mange har fremskyndet planlagt bilkøb henover sommeren.



Der er flere forhold, der understøtter

en fortsat stabil fremgang i privatforbruget de kommende par år. For det første vil meget lave korte renter understøtte

forbruget, både via lave lånefinansierings-renter og via de afledte effekter på såvel ejendomspriser som det

generelle aktivitetsniveau.



For det andet sikrer den lave arbejdsløshed en pæn reallønsfremgang og dermed

en øget købekraft blandt forbrugerne. Endelig virker regeringens skattestop og løfter om skattelettelser i retning

af en lavere opsparing, hvilket, alt andet lige, også stimulerer forbruget. Størst usikkerhed er der omkring bilsalget,

idet det endnu er uvist, hvor stor betydning de højere priser vil få for salget.

Aktier

Den seneste tids turbulens

på aktiemarkederne ventes ikke

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen