Del : SMS
Berlingske Business

Danica investerer stort millionbeløb i DTU-guldæg

08BUSJesper-Langmack-PFA-Pe.jpg
Danicas investering i Glycom er et resultat af pensionsselskabets nye investeringsstrategi, efter at man hentede den succesfulde investeringsduo Jesper Langmack (foto) og Poul Kobberup hos ærkerivalen PFA sidste år. Foto: Jakob Dall

Danica Pension er i fuld gang med et strategiskifte på investeringssiden, hvor pensions­sel­ska­bet med den tidligere PFA-profil Jesper Langmack i spidsen går ind i flere direkte investeringer i danske selskaber. Danica køber sig nu ind i et lille dansk selskab med milliardpotentiale inden for modermælkserstatning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Godt ti år efter stiftelsen står det lille danske biotekselskab Glycom over for et muligt milliardgennembrud. Virksomheden får nu hjælp af danske pensionsopsparere til at få drømmen til at gå i opfyldelse. Det sker gennem Danica Pension, som dels låner selskabet 400 mio. kr., dels investerer et trecifret millionbeløb direkte i virksomheden. Transaktionen giver Danica en aktiepost på ti pct. i virksomheden med effekt fra næste år.

Nordea øger overskuddet trods uroligt marked RB PLUS Otte selsk

Glycom udspringer af Danmarks Tekniske Universitet, DTU, hvor en gruppe i dag pensionerede forskere står bag opfindelsen af en teknologi, som gør det muligt at tilsætte såkaldte HMOer til modermælkserstatning. HMOer er såkaldt humane mælkeoligosaccharider, som er små fibre, der findes naturligt i modermælk, og som er med til at skabe en bedre tarmflora hos børn og voksne. Det danske biotekselskab er det første i verden, der har udviklet og fået godkendt en HMO-ingrediens til modermælkserstatning. HMOer er godt for børnenes immunforsvar, udvikling og sundhed også senere i livet og er ellers kun noget, spædbørn får gennem modermælk.

Fødevaregiganten Nestlé, som er en af verdens største inden for modermælkserstatning, investerede allerede for ca. ti år siden i Glycom. Det globale marked for modermælkserstatning anslås at være på 150 mia. kr. årligt. Nestlé ejer 35 pct. af selskabet.

»Glycom er en utroligt spændende virksomhed, som jeg forventer mig meget af. Den repræsenterer et meget stort og globalt potentiale, som kan få stor betydning for mange mennesker verden over,« siger Jesper Langmack, der er investeringsdirektør i Danica. Det er planen at Glycom går på markedet med sine første produkter næste år.

»Vores investering skal bidrage til, at Glycom bliver verdens største producent af HMOer. Virksomheden har et særdeles stort potentiale og vil inden for en kort årrække have en ganske betydelig omsætning i et meget interessant marked,« siger Langmack.

atp og scndinavian tobacco

Ny fabrik i Esbjerg

Glycom har for nylig investeret over en halv mia. kr. på en ny fabrik i Esbjerg, som selskabet overtager fra grovvareselskabet DLG. Glycoms bestyrelsesformand, Kim Bøttkjær, siger, at Glycom står på tærsklen til et gennembrud.

»Da Glycom blev stiftet for ti år siden, var det alt for dyrt at producere humane mælkeoligosaccharider. Over de seneste ti år har vi nedbragt omkostningerne, så det i dag giver økonomisk mening at tilsætte HMOer til modermælkserstatning. Vi har købt en fabrik i Esbjerg, som vi er i gang med at bygge om og gøre klar, så den kan gå i produktion næste år,« siger Bøttkjær, der også er direktør i rådgivningsfirmaet FIH Partners.

Nordea

Ud over Nestlé ejes Glycom af 10-15 private investorer, heriblandt bestyrelsesformanden Kim Bøttkjær og venturefirmaet Seed Capital.

»Der er ikke så mange konkurrenter, for vi er de første i verden, der kan det her. Det har handlet om at få omkostningerne ned, så det er til at betale for en forbruger, der køber modermælkserstatning. Når man tilsætter HMOer, får spædbørnene eksempelvis mindre bronkitis, mindre ørebetændelse og bedre fordøjelse,« siger Kim Bøttkjær.

Med friske millioner i kassen er Glycom i stand til at foretage de investeringer, der er nødvendige for at nå mulighederne i markedet, mener formanden.

»Det gør, at vi kan foretage de strategiske tiltag, der sikrer virksomheden en ledende position i HMO-markedet. Vi har en forventning om at kunne udvikle andre anvendelser af HMOer ud over modermælkserstatning og ser et marked for Glycom på flere milliarder kroner om året på sigt,« siger Kim Bøttkjær.

RB Plus: Eksperter: Stop højtlønnedes fulde pension

Succesfuld duo

I Danica er investeringen et billede på en ny investeringsstrategi, der er indledt da Danica opsigtsvækkende hentede den succesfulde investeringsduo Jesper Langmack og Poul Kobberup hos ærkerivalen PFA sidste år. Her stod de gennem en årrække bag en række opsigtsvækkende, direkte investeringer i virksomheder som Falck, Kompan og ikke mindst DONG Energy. I Danica arbejder de efter samme skabelon, som skal være med til at øge Danicas investeringer i danske virksomheder.

»Investeringen i Glycom er et udtryk for den nye investeringsstrategi, Danica har anlagt, som betyder, at vi kan investere direkte i virksomheder, hvilket ikke var en del af den tidligere strategi. Det giver Danica mulighed for at være med på værdiskabelsen i danske virksomheder til gavn for de danske pensionsopsparere, og samtidig kan vi hjælpe danske vækstvirksomheder med at indfri deres ambitioner,« siger Langmack.

Danica

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere