Del : SMS
Berlingske Business

Chefer sælger aktier for 635 millioner

pix-novo
Otte personer i Novo Nordisk har i 2013 solgt aktier for 32,7 mio. kr. Ifølge koncerndirektør i Novo Nordisk, Jesper Brandgaard, er det nødvendigt med brede lønpakker for at få de bedste. Foto:

Topfolk fra ti danske virksomheder solgte i 2013 aktieoptioner for 635 mio. kr. En tendens, der er stigende i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

I løbet af 2013 har 40 personer fra ti af landets største virksomheder valgt at sælge deres aktieoptioner. 635 mio. kr. er i alt tikket ind på deres konto.

Det skriver Jyllands-Posten.

Det er Mærsk, der har haft mest travlt, der topper listen med et salg af aktier på 176,7 mio. kr. Det skyldes dog, at Mærsk Mc-Kinney Møllers datter Ane M.M. Uggla solgte for 163 mio. kr.sidste år.

På en anden plads ligger Chr. Hansen Holding med et salg på 109,2 mio. kr.

Formålet med aktieoptioner er blandt andet at motivere og fastholde nøglemedarbejdere. Under finanskrisen blev mange af incitamentsprogrammerne lagt i graven, fordi det ikke kunne forsvares over for aktionærerne. Men de er stille og rolig på vej tilbage, forklarer Casper Rose, professor på Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse ved CBS, til Jyllands-Posten.

Læs også: Analyse: Her er økonomien i 28 medicotekniske virksomheder

Det er koncerndirektør i Novo Nordisk Jesper Brandgaard enig i. Novo Nordisk har selv otte personer, der i 2013 har solgt for 32,7 mio. kr. Han vurderer, at flere bruger bonusser og optioner. En tendens der kommer til udtryk i de stigende antal af udlændinge i de danske virksomheder.

»Det er interessant at se, hvor mange ikke-danske direktører, der sidder i toppen af store danske virksomheder i dag De har bevæget sig ind på et marked, hvor ledelse er en international vare, og der skal de danske virksomheder være konkurrencedygtige for at kunne tiltrække de bedst ledere...,« siger han til Jyllands-Posten og nævner en række eksempler. For eksempel den administrerende direktør i Lundbeck, svenskeren Ulf Wiinberg.

Men selvom incitamentsprogrammerne er positive for resultaterne i en virksomhed, så pointerer professor på Institut for Finansiering ved CBS, Ken L. Bechmann, at der er nødt til at være noget styring, eller sgår det galt, som man så det med Roskilde Bank.

Læs også: Brancheanalyse af 41 helsevirksomheder

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere