Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg køber vigtig aktiepost i Vestkina

Carlsberg køber sig nu til fuld kontrol med den hastigt voksende vestkinesiske bryggerigruppe Wusu Brewery Group, der sidste år solgte 300 mio. liter øl.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den danske bryggerigigant øger sin ejerandel i Wusu Brewery Group fra 60,0 til 63,4 procent. Opkøbet betyder, at en række aktionæroverenskomster bortfalder, og at Carlsberg nu får fuld kontrol over bryggerigruppen.

"Opkøbet og bortfaldet af aktionæroverenskomster betyder, at vi kan integrere Wusu Brewery Groups regnskabstal i Carlsbergs regnskab. Det er væsenligt for Carlsberg at få fuld kontrol med bryggerigruppen, da Vestkina udgør en meget vigtig del af Carlsbergs vækststrategi i fremtiden," siger Carlsbergs internationale pressechef, Jens Peter Skaarup, til business.dk.

Wusu Brewery Group er Carlsbergs vigtigste bryggerigruppe i Vestkina. Med ni bryggerier og et salg i 2008 på mere end 300 mio. liter øl er Wusu Brewery Group markedsleder i Xinjiang-provinsen.

Carlsberg øger kontrollen med Wusu Brewery Group ved at købe en stor aktiepost i selskabet Xinjiang Lanjian Jianiang Investment Co. Selskabet er den store aktionær i Carlsbergs vestkinesiske partner i Wusu Brewery Group, Xinjiang Hops. Carlsberg ønsker ikke at oplyse prisen på aktieposten.

Med opkøbet øger Carlsberg sin indirekte ejerandel af Wusu Brewery Group til 13,4 procent. Derudover har Carlsberg en aktiepost i selskabet på 50 procent, og det betyder, at man i alt ejer 63,4 procent af Wusu Brewery Group. Transaktionen skal godkendes af myndighederne, herunder Handelsministeriet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere