Del : SMS
Berlingske Business

Bogen, der ryster Wall Street og storsælger i USA

pix-Bogen, der ryster Wall Street og storsælger i USA
Overskrift
Michael Lewis' bog, Flash Boys, storhitter i USA. Foto:
Bogen, der ryster Wall Street og storsælger i USA
Overskrift
Forfatteren Michael Lewis. Foto:

Højfrekvenshandler på aktiemarkedet er blevet et hedt emne i USA og fokus for en FBI-efterforskning, efter at forfatteren Michael Lewis har taget emnet under kærlig behandling i en ny bestseller, der efter en måned i butikkerne er blandt årets største succeser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Umiddelbart burde det næppe være opskriften på en bestseller. 288 sider, ganske vist velskrevne, men om et emne, der ikke ligefrem er kendt for at få folk til at strømme til den nærmeste boghandel. Aktier.

Men når forfatteren hedder Michael Lewis, en stjerne i amerikansk finansjournalistik, og emnet rammer lige ned i en tid præget af økonomisk usikkerhed, Occupy-bevægelser og hastigt stigende aktiekurser, er det blevet muligt at gøre bogen til en storsællert. Flash Boys er navnet på bogen, der lige nu bliver revet ned af fysiske og virtuelle boghylder og sender chockbølger igennem den amerikanske finansdebat.

Michael Lewis, der tidligere har skrevet om finanskrisen, afdækker i bogen, hvordan aktiehandlere, fondsbørser og store Wall Street-selskaber tjener milliarder på high frequency trading, på dansk højfrekvenshandler, der giver dem selv og deres kunder meget vigtige informationer et millisekund før alle andre. Højfrekvenshandel er ikke et nyt fænomen, men den feterede forfatter giver med udgivelsen den almindelige amerikaner kendskab til et system, som han selv over for britiske The Guardian har kaldt »vanvittigt.«

Nasdaq OMX: Hver tiende aktiehandel i Danmark er en højfrekvenshandel

Helt konkret er der investeret milliarder i højhastighedskabler og maskiner med hemmelige programmer, der er i stand til at modtage informationer om markedets udvikling langt hurtigere, end det er muligt at registrere på en computer eller kursticker - hurtigere end for markedet selv. Og dermed får højfrekvenshandlere mulighed for at reagere - og handle - på informationerne før alle andre.

»De evner at identificere din interesse i at købe en Microsoft-aktie, købe den før dig og så sælge den til dig til en højere pris,« siger Michael Lewis i et interview til amerikanske 60 Minutes, hvor han udtrykker sin undren over, at metoden faktisk ikke er ulovlig, som det er i dag.

»Det er sindssygt, at det er lovligt for nogle at få forhåndskendskab til priser, og hvad andre investorer er i gang med at foretage sig. Det er simpelthen hul i hovedet og burde ikke ske,« siger han.

På den måned, der er gået, siden bogen landede i de amerikanske butikker, er Flash Boys solgt i et voldsomt tempo, som næsten kun, ja, højfrekvenshandler på aktier kan hamle op med. I den første uge blev der solgt 130.000 ekspemplarer, og bogen har siden ligget nummer et på både New York Times' og Amazon.coms bestseller-liste. Først da den franske økonom, Thomas Piketty, udgav sin bog om kapitalismen i det 21. århundrede, måtte Michael Lewis' vige førstepladsen. Han kan til gengæld trøste sig med allerede at have solgt filmrettighederne til bogen til Columbia Pictures, der altså ikke er i tvivl om, at aktier og algoritmer kan gå hånd i hånd med popcorn og cola.

Men bogen er andet end underholdning. FBI har sat en efterforskning i gang, der skal undersøge, hvorvidt der reelt er tale om insiderhandel, når højfrekvenshandlere kan agere på information, der ikke er offentligt tilgængelige.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere