Del : SMS
Berlingske Business

Børs-succes: Matas overhaler konkurrenter

Matas_Brev_Business
Siden noteringen i juni er Matas-aktien steget 22 procent, og det er mere end konkurrenterne. Foto:

Knap et halvt år efter noteringen af Matas på København Fondsbørs kan denne børsføring kåres som den mest succesfulde de seneste fire-fem år.

Artiklen fortsætter under annoncen

De mest oplagte nære sammenligninger, Pandora og Zealand Pharma, har fået mange skrammer undervejs, og de cases er næppe opskrif­ten på en succesfuld børsføring. På trods af den vellykkede Matas-børsnotering, som både tidligere ejere og nye investorer an­tageligt har været tilfredse med, har det dog været meget småt med følgeskabet af andre nye selskaber på børsen.

I en statusanalyse konkluderer Økonomisk Ugebrev ellers, at der blev fundet med meget fin og sund balance mellem købere og sælgere, da Matas skulle noteres. En sammenligning med fire børsnoterede peer group-selska­ber viser, at Matas siden noteringen har klaret sig kursmæs­sigt i den absolut bedste ende, kun overgået af amerikanske AmerisourceBerg, som dog ikke er direkte sammenlignelig med Matas. 

terje cykel

Siden noteringen i juni er Matas-aktien steget 22 procent, og det er mere end konkurrenterne Walgreen (+15 procent), Jean Coutu (+9 procent), CVS/caremark (+14 procent). Den pæne kursudvikling på alle selskaberne afspejler, at de professionelle investorer i høj grad har ef­terspurgt stabile selskaber inden for denne branche. 

At Matas-aktien ligger som en af de bedste i klassen, skyldes dels, at aktien blev solgt til den »rigtige« værdiansættelse, altså hverken for dyrt eller for billigt, og dels at selskabet fortsat har en meget stærk markedsposition uden den store konkurrence, og at ledelsen har formået at konsoli­dere selskabets stærke position.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 40.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere