Berlingske Business

B&O-chef: Fyringsrunden er kun begyndelsen

Tue Mantoni
Foto:

Dagens fyringsrunde kommer ikke til at stå alene hos B&O. Den er derimod en del af en større plan, som B&Os topledelse er i fuld gang med at rulle ud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fyringen af 125 B&O-ansatte er kun begyndelsen på det forår, der tegner til at blive yderst dramatisk for Bang & Olufsen. Beslutningen om fyringerne er blot et »del-element« i en langt større plan, som skal ruste B&O til fremtiden.

»Vi er i gang med en større strategisk analyse, som bliver foretaget af bestyrelsen og direktionen, og det skridt, som vi tager i dag, det er et del-element af den strategiske analyse, og så kommer vi til at kommunikere andre konklusioner ud, når vi er klar til det,« siger Tue Mantoni, topchef i Bang & Olufsen i et interview med Berlingske Business.

 B&O

Ifølge avisens oplysninger er det et spørgsmål om uger eller ganske få måneder, før B&O fortæller om yderligere ændringer i den pressede organisation. Topchef Tue Mantoni er ikke klar til at sætte dato på endnu.

»Der er ikke som sådan en fast deadline på det,« siger han.

Formand klar til at sælge B&O

Ledelsen hos B&O finder det helt naturligt, at konklusionerne af den nye strategi bliver præsenteret ad flere omgange. Der er ingen grund til at foretage hele analysen, før delkonklusioner bliver gennemført og kommunikeret ud til omverdenen, fortæller topchefen.

»Det er ikke en kortsigtsanalyse, eller en tanke, der er opstået på den korte bane. Det (fyringsrunden, red.) er virkelig en langsigtsbeslutning. Men når man kigger på en virksomhed så kompleks som Bang & Olufsen, så kommer der delkonklusioner, som man så reagerer på, før man kommer med hele den overordnede konklusion,« siger Tue Mantoni.

aaa

B&O har haft betydeligt sværere end forudset ved at hæve indtjeningen i virksomheden, og det er dette, som er med til at gøre besparelser og fyringerne nødvendige i dag. Der har været massive spekulationer om, hvorvidt B&O reelt er ved at blive trimmet til et salg. Det har ikke været muligt at få topchef Tue Mantonis kommentar til dette.

Derimod er det kendt for offentligheden, at der kort før jul blev truffet beslutning om, at B&O skulle gennemlyses af finansielle rådgivere fra Carnegie. Ifølge Berlingskes oplysninger er der også blevet hyret rådgivere fra konsulenthuset McKinsey til at give B&O-ledelsen foreslag til strategi- og/eller organisationsændringer, ligesom et tredje ikke navngivet firma også er blevet bedt assistere B&O-ledelsen i den større strategiske gennemgang af virksomheden.

aaa

Da Berlingske torsdag middag interviewede topchef Tue Mantoni ønskede han ikke at udstede garantier over for de B&O-ansatte, som er nervøse for, om de har et job på den anden side af sommerferien.

Kan du med sindsro sige til bekymrede B&O-ansatte, at de ikke behøver at frygte for deres ansættelse?

»Jeg vil sige, at vi er i et dynamisk marked, der ændrer sig hele tiden, og vi er en virksomhed, som skal ændre sig med det marked. Vi kommer til at investere í nogle områder, som vokser, og vi kommer til i fremtiden at kigge på, om vi er rigtigt organiseret, og om vi har de rigtige strukturer. Vi arbejder på at reducere kompleksiteten, og det tager vi et skridt i retningen af med dette tiltag. Så det, tror jeg, er det bedste, man kan sige til det. Vi har et ansvar for hele tiden at justere den måde, som vi er organiseret på,« siger topchefen..

Tue Mantoni blev udnævt som øverste chef for den hæderkronede elektronikproducent for fire år siden. Et halvt år senere i august 2011 fortalte han omverdenen, at B&O havde potentialet til at tredoble sin omsætning fra 3 mia. kroner til 8 til 10 mia. kroner i løbet af blot fem år. Dengang var analytikerne begejstrede over udmeldingen, men ingen tror i dag på, at B&O kommer blot i nærheden af det, som topchefen dengang stillede aktionærerne i udsigt. Derimod snakker analytikerne i krogene om et muligt salg af hele B&O eller enkelte dele af virksomheden. Det skulle i givet fald ske, for at B&O omsider kan få den økonomiske succes, som virksomheden ikke har været i nærheden af det seneste årti.

Samtidig med den aktuelle nyhed om nedlæggelsen af 125 job fortalte B&O denne formiddag om en vækst i omsætningen på 19 procent i seneste kvartal. Men den nyhed drukede fuldstændigt i de dårlige nyheder om skuffende indtjening og medlingen om reduktionen af 125 stillinger. Det er primært danske job, som forsvinder i denne omgang, og hovedparten af stillingerne forsvinder i Struer, hvor virksomheden har hovedkontor. Det er en den gamle AV-forretning (radio/tv), som kommer til at miste det største antal medarbejdere. Herudover er der fyringer i mindre omfang i andre afdelinger. Også B&Os afdeling i Lyngby må sige farvel til folk, ligesom det samme er tilfældet i udlandet.

Ifølge B&O-chefen kan virksomheden godt følge med den forventede efterspørgsel med færre hænder. Det skyldes, at man i virksomheden har fundet nye måder at arbejde mere effektivt på, og at B&O de seneste år har indgået flere teknologipartnerskaber, som gør selv tidligere uundværlige B&O-medarbejdere overflødige.

27BBMB&O-michael-vest.jpg

Formand klar til at sælge B&O

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen