Del : SMS
Berlingske Business

ATP øgede kraftigt i Vestas-beholdningen i 2012

pix-vestas
Foto:

ATP købte kraftigt ind af Vestas-aktier i løbet af 2012, mens kursen var nedadgående stort set hele året.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved starten af 2012 ejede ATP 4,15 mio. Vestas-aktier, svarende til 2,04 pct. af selskabet til en markedsværdi på 265 mio. kr.

Et år senere, ved indgangen til 2013, var beholdningen mere end fordoblet til 9,81 mio. aktier eller 4,82 pct. af vindmølleselskabet.

Det fremgår af supplerende oplysninger til ATP's årsrapport for 2012.

Til gengæld steg markedsværdien ikke så meget. I løbet af året faldt Vestas-kursen fra 62 kr. til 31,86 kr., så ATP's beholdning ved årsskiftet var vurderet til 312,5 mio. kr.

Øgningen er bemærkelsesværdig, da ATP's chef for danske aktier, Claus Wiinblad, på Vestas' generalforsamling i marts 2012 var blandt selskabets hårdeste kritikere. Han beskrev selskabets nedjusteringer som "rystende" og kritiserede også fra talerstolen andre aspekter af driften i selskabet.

Siden er der dog skiftet ud i bestyrelsen, og i januar fortalte Claus Wiinblad til Ritzau Finans, at den nuværende bestyrelse har ATP's tillid.

Vestas er i øvrigt en af kun fire C20-aktier, som ATP har øget sin beholdning af i løbet af 2012. De andre er Tryg, Chr. Hansen og Nordea.

Samtidig er ATP gået helt ud af Lundbeck, mens investerings- og pensionsselskabet har reduceret beholdningen af 14 andre C20-aktier.

ATP fik i 2012 et aktieafkast på 4,3 mia. kr. fra aktier, hvoraf danske børsnoterede aktier bidrog med 3,7 mia. kr. Især Novo Nordisk og GN Store Nord, som ATP ved årets slutning ejede henholdsvis 0,28 og 5,19 pct. af, skæppede godt i kassen.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere