Del : SMS
Berlingske Business

Analytikere: Det vil drive Novo-aktien i 2013

Novo_business
Foto:

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk-aktionærerne kan se frem til endnu et begivenhedsrigt 2013 med flere vigtige lægemiddelgodkendelser samt forsknings- og salgsmilepæle. Allervigtigst bliver den potentielle godkendelse og efterfølgende lancering af Novos næste insulingeneration - det langtidsvirkende Tresiba og insulinmikset Ryzodeg - i USA. Afgørelsen kan ifølge Novo Nordisk ventes i løbet af første halvår.

- Novo Nordisk fik en positiv anbefaling på 8-4 (i et uafhængigt ekspertpanel, red) af deres insuliner i USA, og det betyder, set med mine øjne, at sandsynligheden for en godkendelse er rigtig høj. Men det er en begivenhed, som bliver altoverskyggende i 2013. Lanceringen af Tresiba i USA og for den sags skyld også i Europa og Japan bliver meget vigtig for Novo, vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Han spår ligesom sine kollegaer i de øvrige banker et salgspotentiale af insulinerne på flere mia. dollar årligt, når salget topper. Derfor vil de første indikationer af, om patienter og læger tager godt imod insulinerne, også være afgørende for aktiemarkedet, der desuden vil holde godt øje med, hvorledes Novos pris- og tilskudsforhandlinger falder ud med de europæiske myndigheder.

På pipelineområdet ses tillige med spænding frem til offentliggørelsen af fase 3-studierne med Victoza til behandling af fedme allerede i første kvartal. Senere på året følger en registreringsansøgning for IdegLira, der kombinerer Tresiba og Victoza til behandling af type 2-diabetes. De to pipelinenyheder for Victoza og IdegLira har sammen med lanceringen af Tresiba og Ryzodeg kæmpe betydning for analytikernes estimater for Novos fremtidige indtjening, og dermed også for Novo-aktiens færd, forklarer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

- Målt på analytikernes salgsestimater for pipelineprodukter og produkter, der nærmer sig en godkendelse, ligger Novo nummer et blandt de store globale farmavirksomheder, når det kommer til offentliggørelsen af nyt næste år, fremhæver han.

En fjerde og mindre retningsgiver for Novo-aktien bliver salgsudviklingen for diabetes-2-midlet Victoza. Siden lanceringen i 2009 har Victoza vundet hastigt frem som diabetesbehandling og har nærmest kvartal efter kvartal overrasket analytikerne positivt. Salget passerede 1 mia. dollar på årsbasis sidste år, og nye salgsrekorder er på vej, vurderer Sydbanks Søren Løntoft Hansen. Han spår, at midlet bliver dobbelt blockbuster i 2013.

Victozas succes betyder modsat, at Novo-analytikerne holder godt øje med nyt fra mulige konkurrenter, der kan skyde den ventede salgskurve ned. Franske Sanofi og selskabets danske partner Zealand Pharma ventes i 2013 at sende deres Victoza-udfordrer, Lyxumia, på det europæiske marked, og salgstallene vil blive gennemanalyseret for signaler om de fremtidige markedsandele i segmentet. Her vil analytikerne også skulle tage højde for amerikanske Eli Lilly, der er igennem fase 3 med sin langtidsvirkende Victoza-udfordrer, Dulaglutid, og vil præsentere data fra studierne ved den amerikanske diabeteskonference i midten af 2013. Lilly har i øvrigt varslet et direkte sammenligningsstudie mellem Dulaglutid og Victoza, men data fra det studie ventes først i 2014.

Trusselsbilledet involverer også en helt ny klasse af diabetespiller, de såkaldte SGLT-2-hæmmeres indtog på diabetesmarkedet. Pillerne står foran en lancering, og spørgsmålet er, om de vil gøre indhug i andre diabetesklassers vækst. Her kan studier af SGLT-2-hæmmernes indflydelse på risikoen for hjerte-kar-sygdomme få særligt afgørende betydning, hvis studierne viser, at risikoen for hjerte-kar-komplikationer reduceres.

- Det kan ændre dynamikken på diabetesmarkedet. Det er ikke vores forventning, at det sker, for det er endnu ikke påvist for et diabetesmiddel, men det er noget, man skal holde sig for øje, for det er noget, der potentielt kan komme til at koste for Novo-aktionærerne, fremhæver Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

Uden for diabatesområdet er det ifølge Søren Løntoft Hansen i øvrigt værd at holde øje med mulige godkendelser af blødermedicinen Turoctocog alfa i USA og Europa. Midlet, der bruges i behandling af blødersygdom, hæmofili type A, har ifølge Sydbanks estimater et topsalgspotentiale på 3-4 mia. kr.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere