Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: Salg strømliner Mærsk

Netto:_business
Mærsk sælger aktier i Dansk Supermarked og F. Salling til Salling Fondene. Foto:

Mærsks salg af Danmarks største detailkæde er en del af strategien, der skal skære selskabets kerneaktivitet ind til benet. Aktionærerne kan få en bid af kagen.

Artiklen fortsætter under annoncen
A.P. Møller - Mærsk har i dag solgt store dele af sine aktier i Dansk Supermarked til Salling Gruppen. En udmelding der stemmer overens med den linje, der er lagt for selskabet. 

Beslutningen om et salg kommer ikke bag på Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

Føtex, Guldsmedegade

»Det er jo en eksekvering af strategien. Mærsk har været vældig aggressive på at frasælge det, som de ikke betragter som deres kerneaktivitet. De har solgt store gasskibe, tankskibe så sent som i går, og nu sælger de så en stor del af deres ejerandel i Dansk Supermarked,« siger han. 

Mærsk står nu med en stor pose penge i hånden efter aktiesalget. Og spørgsmålet er så, hvad de skal bruges til. Investering er en mulighed. 
 
»Man er i nogle forretningsområder, hvor man sagtens kan bruge penge på at investere, men det er bestemt ikke, så man står og mangler penge,« siger Jacob Pedersen. 

Mærsk får ved salget en gevinst på omkring 14 milliarder kr. Men fordi selskabet ikke mangler værdier til at dække de investeringer, der er i dag, kan pengene også ryge over til aktionærerne. 

»Jeg vil ikke udelukke, at sådan noget som det her bliver brugt til at kanalisere tilbage til aktionærerne i form af et ekstraordinært udbytte,« siger han. 

At det lige præcis er danske Salling, der køber aktierne kommer heller ikke som den store overraskelse for Jacob Pedersen. 

»Salget til Salling har været væsentlig nemmere at gennemføre end et salg til en stor udenlandsk detailgigant, fordi det ville have revet op i det nære forhold, der er mellem Mærsk og Salling,« forklarer han og uddyber, at det også ville kræve et større tilløb, hvis en udenlandsk aktør skulle stå klar som en mulig køber. 
 
Mærsk og Salling Gruppen har været samarbejdspartnere siden 1964, hvor A.P. Møller overtog 50 pct. af aktierne i selskabet. Her ændrede virksomheden navn fra Jysk Supermarked til Dansk Supermarked.    

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere