Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: Novo-toppen oversolgte lægemiddel i milliardklassen

USA: Sundhedsmyndigheder dumper Novos insulinprodukter
ARKIVFOTO Foto:

Novo Nordisk fremlagde kun det positive ved det nye lægemiddel. Først til allersidst fik investorerne kendskab til fokus på bivirkningerne, lyder kritikken.

Artiklen fortsætter under annoncen

De skrappe London-analytikere fra J.P. Morgan havde allerede i september opfanget essensen af det, der skulle blive til danmarkshistoriens dyreste børsbommert. Det viser en ikke offentliggjort rapport, som Berlingske Business er i besiddelse af.

Den advarer nemlig om, at hjerte-kar-bivirkningerne ved Novo Nordisk nye milliardlægemiddel formentlig ville forårsage afgørende forsinkelser ved indtoget på det vigtige amerikanske marked. Det var netop disse forsinkelser, som kostede Novo-investorerne 79 mia. kr., da de blev bekræftet i mandags. Der spekuleres i dag i, om J.P. Morgan havde fået et hint om, at de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) ville kigge ekstra nøje på netop hjerte-karbivirkninger ved godkendelsen af det nye insulinlægemiddel.Novo Nordisk selv underspillede de kritiske temaer over for aktiemarkedet, mener den erfarne aktieanalytiker Tim Race fra Deutsche Bank om perioden fra i sommer til november, da Novo Nordisk ikke fortalte om den kritiske dialog med FDA om sit nye lægemiddel.»Novo Nordisk skulle have givet flere informationer om det emne. For det var et stort tema, som endte med at koste dem en masse problemer. Normalt giver medicinalselskaber ikke så mange detaljer. Men de bør give detaljer, når de tror, at det bliver et afgørende problem.«

Myndighedernes kritiske øje

Tim Race er helt sikker på, at Novo Nordisk udmærket var klar over, at myndighederne allerede fra sidste sommer havde et kritisk øje på lægemidlet Trecibas mulige risici for øgede hjerte-karrelaterede lidelser:

»De havde allerede to gange forinden oplevet forsinkelser, før resultaterne kom. Produktet skulle oprindelig have været godkendt i juli. FDA ville have stillet en masse spørgsmål og bedt om mere tid og flere data. Novo ville således have kendt til de centrale emner, der blev stillet spørgsmål indenfor.«Efter analytikerne i det eksklusive Canary Wharf i London havde offentliggjort deres rapport, faldt kursen på Novo Nordisk kortvarigt, men den begyndte at stige igen, da andre analytikere, herunder Danske Markets, påpegede fejl i J.P. Morgans rapport. Konklusionen i rapporten blev dog fastholdt.For Tim Race er der ingen tvivl om, at Novo Nordisk bevidst overdrev det positive ved selskabets lægemiddel og underdrev det negative.Informerede Novo Nordisk godt nok til børsmarkedet?»Baseret på børsreaktionen vil jeg sige nej. Novo fortalte os om alle de gode ting ved produktet, men hjerte-karrisiciene kom først frem, da vi var meget tæt på at få resultaterne. Så de foretrak at fortælle os mere om det positive end det negative. Men det er naturligt og afviger ikke nødvendigvis fra, hvad andre selskaber ville have gjort.«I Alm. Brand mener senioranalytiker Michael Friis Jørgensen også, at man kunne have fortalt mere til aktiemarkederne om, hvorfor det i sommer blev krævet, at et ekspertpanel skulle kigge Novos lægemiddel efter i kortene:»I den periode blev vi efterladt i mørket. For vi vidste ikke, hvorfor der skulle skydes et ekspertpanel ind for at se nærmere på produktet. Der kan man godt diskutere, om man skulle være mindre frembrusende i meldingerne fra Novo Nordisk.«Alm. Brand-analytikeren mener dog ikke, at der er noget negativt at sige om Novos ageren fra november og frem til i dag. Men skal man kigge dybt i bakspejlet, så kunne Novo Nordisk måske have forudset reaktionen fra FDA:»Man kan diskutere, om man skulle have været forudseende nok til at se det her komme, fordi andre aktører blev afkrævet det studie. Men det skal man virkelig kigge dybt i bakspejlet for at se.«

Derfor sagde vi intet

Hos J.P. Morgan er standardreaktionen, at man ikke taler med journalister. Det gør man derimod gerne i Novo Nordisk, hvor kommunikationsdirektør Mike Rulis afviser kritikken af, at man ikke meldte ud tidligere.

»Vi risikerede at blive kritiseret for at vildlede markedet, hvis det efterfølgende skulle vise sig, at det var noget andet, myndighederne havde fokus på.«I har ry for åbenhed, har I levet op til det?»Den åbenhed har vi levet op til i højeste grad. Vi har givet aktiemarkedet de informationer, man kunne forlange gennem fire selskabsmeddelelser,« siger Mike Rulis.Tim Race fra Deutsche Bank er dog ikke i tvivl om, at manøvren kan have kostet dyrt på Novos troværdighedskonto.»Situationen fik sandsynligvis aktien til at stige. Der er allerede meget hype i aktien, fordi der er meget få andre aktier, der på den måde tilbyder langsigtet vækst. Aktiekursens udvikling viser netop, at markedet havde for meget tillid. Spørgsmålet er, om denne tillid nu vil forsvinde.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere