Del : SMS
Berlingske Business

Analyse: Dansk økonomi smuldrer stille og roligt

Forbruget_Business
Det er blandt andet en reel nulvækst i det private forbrug, der lægger en dæmper på dansk økonomi. Foto:

Pilen peger i den grad nedad for økonomien i den kommende tid, vurderer AktieUgebrevet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens nedturen i den eksportbaserede del af industrien ser ud til at have stabiliseret sig på et nyt lavere leje - efter det seneste halve års opbremsning - bliver de fleste hjemmemarkedserhverv nu ramt af en ny forhammer på grund af øget pessimisme hos virksomheder og forbrugere, svagt stigende arbejdsløshed og underdrejet privatforbrug.

I den seneste udgave af AktieUgebrevets Konjunkturbarometer øges den samlede score godt nok fra minus 1,5 til minus 1,3 – i det samlede udfaldsrum mellem minus to og plus to. Forbedringen i den samlede score skyldes alene de to signaler, som er baseret på aktiviteten i fremstillingsindustrien, mens de fleste signaler for dansk økonomi i øvrigt allerede har en bundscore på minus to. Dermed bliver den yderligere forværring i flere signaler ikke registreret i den overordnede score.

De to moderat positive signaler for fremstillingsindustrien er dels baseret på data fra dansk PMI, som den seneste måned viser solid fremgang i både industriproduktion og ordreindgang. Denne indikator har dog vist sig at være meget volatil, så den positive udvikling skal bekræftes af et sæt månedsdata mere.

Og her viser Danmarks Statistiks Konjunkturbarometer for industrien også en positiv udvikling, idet den sammensatte indikator nu er skiftet fra minus til det neutrale nul. Underliggende har ordreindgangen ændret sig fra minus til neutral, og indikatoren løftes især af virksomhedernes produktionsforventninger.

Samtidig vurderes færdigvarelagre til at være de mindste i over et halvt år, hvilket kan være med til at løfte produktionsforventningerne - for igen at fylde op i lagrene. Helt friske data fra Danmarks Statistik for industriens produktion i oktober viser, at væksten er tilbage i eksporten, men afsætningen til hjemmemarkedet falder. Til gengæld styrtdykker ordreindgangen for eksporten, så det peger nedad for de kommende måneder.

Næsten alle de øvrige signaler for dansk økonomi udvikler sig meget negativt. For det første viser det private forbrug ikke tegn på ny fremgang, selv om de seneste data for Dankortomsætningen var positive. Umiddelbart signalerer en omsætningsvækst på 6,6 procent i forhold til samme måned sidste år solid vækst i privatforbruget. Væksten har dog de seneste 3-4 måneder ligget på 4-5 procent , hvilket faktisk har afspejlet nulvækst i det reelle privatforbrug. Det har de mere sikre data fra Danmarks Statistik efterfølgende vist.

Dankortvæksten skyldes derfor hovedsageligt øgede markedsandele til Dankortet, som især er drevet af nye kundegebyrer på kreditkort, som har fremmet et skift over mod Dankortet. Væksten i Dankortforbruget kan altså ikke tillægges særlig stor betydning.

Efter en længere periode med stabile priser på landsplan, ser det nu til at skride på ejerboligmarkedet igen. Umiddelbart en overraskende udvikling, da de effektive boligrenter i dag er rekordlave, og derfor er den reelle boligudgift nu lavere end det er set meget længe. Til gengæld tyder meget på, at bankerne fortsætter med at stramme ind på kreditgivningen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere