Del : SMS
Berlingske Business

Aktionærforening ærgrer sig over risiko for mindre dansk

Charlotte Lindholm ny direktør i Dansk aktionærforening.
ARKIVFOTO. Foto:

- Vi synes, at det er en dårlig idé at kun kommunikere på engelsk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Så klar er reaktionen fra Dansk Aktionærforening på udsigten til, at flere selskaber snart vil kunne droppe dansk fra kommunikationen.

En ny lov gør, at børsnoterede danske selskaber – efter at have spurgt deres generalforsamling – kan få mulighed for at helt droppe de danske informationer til aktionærerne og holde sig til engelsk. Det har Vestas og Novo Nordisk bedt om tilladelse til på deres kommende forsamlinger.

I Dansk Aktionærforening, der har til formål at skaffe de bedste vilkår til private investorer herhjemme, kalder direktør Jens Møller Nielsen det for et spørgsmål om forbrugerbeskyttelse at fastholde de danske meddelelser.

Udenrigsminister Kristian Jensen


- En selskabsmeddelelse er noget, der giver ny information til markedet, og det er vigtigt, at også de svage aktionærer, de ikke-professionelle, hurtigt kan orientere sig om, hvad det er for en ny information, og hvad den betyder for deres investering, siger Jens Møller Nielsen til Ritzau Finans.

- Vi er i en situation, hvor vi gerne vil have flere danskere til at investere i vores erhvervsliv og vores virksomheder, der er det første man skal gøre nok ikke at fjerne muligheden for at få informationer på dansk – tværtimod, fortsætter direktøren.

Både Novo og Vestas siger til Ritzau Finans, at der ikke er planer om at droppe det danske lige med det samme. Men flere – heriblandt Vestas og A.P. Møller-Mærsk – har allerede sløjfet danske regnskaber som følge af en lignende lovændring i 2014.

- Det er selvfølgelig en forenkling for selskaberne, det er klart. De agerer internationalt og har engelsk som koncernsprog, så jeg kan sagtens se argumentet i at skære alt fedt fra, siger Jens Møller Nielsen men tilføjer derefter:

penge


- Jeg synes bare, at man har en tendens til at glemme, at det også har en konsekvens, især i forhold til at få en bred gruppe af danskere til at investere i vores erhvervsliv. Man gør det en tand mere fremmed og abstrakt at investere sine sparepenge i vores virksomheder ved at gøre sådan noget her.

Jens Møller Nielsen mener, at de største virksomheder burde have ressourcer til at fortsat udgive informationerne på dansk og henviser til, at selskaber som Danske Bank, Carlsberg og Coloplast har fundet en mellemvej med resuméer eller kortere udgaver af årsrapporterne på dansk.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere