Del : SMS

Aktieværdi tilbage på 2008-niveau

pix-børstal
Foto:

2012 var præget af positive tendenser for danske værdipapirer. Det vurderer VP Securities.

Artiklen fortsætter under annoncen
2012 kan summeres op til: Værdien af aktiebeholdningerne steg med 28 pct. og er tilbage på niveauet fra 2008; antallet af aktiehandler faldt med 15 pct.; de private investorer har trukket sig ud af markedet, og værdipapiromsætningen steg med over 20 pct.

- Kursstigningerne sidste år betyder, at aktiebeholdningerne ved udgangen af året havde en værdi på 1416 mia. kr. - en stigning på 311 mia. kr. i forhold til december året før, men handlen med aktier i VP Securities fortsatte sit fald i 2012, konstaterer VP.

Det samlede antal handler faldt i 2012 med godt 15 pct. til 4.930.699. De private investorers handel med aktier faldt i 2012 med 22,3 pct. til 1.060.351 handler. Værdien af de samlede obligationsbeholdninger steg med 2,8 pct. i 2012.

Den samlede omsætning af værdipapirer steg i 2012 til 48.238.291 mio. kr. båret frem af obligationsomsætningen.

- Den samlede stigning på 21,5 pct. var drevet af obligationsomsætningen, der steg fra 34.835.032 mio. kr. i 2011 til 43.334.551 mio. kr. sidste år, mens omsætningen i aktier og investeringsforeningsbeviser derimod viste et fald på henholdsvis 0,2 pct. og 3,9 pct., skriver VP Securities.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere