Del : SMS
Berlingske Business

Aktierne brød sejrsrække - men SAS steg

Det danske aktiemarked lukkede onsdag lidt lavere med et fald i C20-indekset på 0,3 pct. til 500,84.

Artiklen fortsætter under annoncen
Indekset holdt sig dermed over den psykologisk vigtige grænse på 500, som blev brudt i tirsdagens handel efter fem dages uafbrudt fremgang. Markedet var onsdag generelt afventende forud for resultatet - senere onsdag - af rentemødet i den amerikanske centralbank, Federal Reserve.

- Der har dagen igennem været fokus på mødet i Federal Reserve, og markedet har derfor været lidt afventende. Der er blevet spekuleret i, om centralbanken måske vil lancere yderligere kvantitative lempelser, siger afdelingschef Ole Kjær Jensen fra Sydbank til Ritzau Finans.

Af de 20 aktier i det danske eliteindeks lukkede de 11 lavere, mens otte gik ud af dagen i en højere kursniveau.

SAS var i fokus og steg 5 pct. til 7,4 kr., hvilket er det højeste niveau i ni måneder, efter selskabets regnskab for de første 10 måneder af 2012, der som ventet viste en svag udvikling med et underskud på 985 mio. skr. mod et plus på 338 mio. skr. i de første 10 måneder af 2011.

Til gengæld ser SAS lysere på 2012/13, hvor selskabet venter en positiv effekt på indtjeningen fra 4Excellence Next Generation (4XNG) på 1,5 mia. skr. i 2012/13, mens SAS' ledelse ligeledes ser mulighed for at skabe en positiv driftsmargin (EBIT) på mere end 3 pct. i det kommende regnskabsår og et "positivt" resultat før skat.

- 4XNG vil bringe en betydeligt forbedret omkostningsbase, når vi kigger fremad. Nye kollektive aftaler for flypersonalet bliver implementeret direkte, og på samme tid vil SAS have fuldt fokus på realisation af de tilbageværende aktiviteter, oplyser SAS.

Blandt aktierne i C20 bundede Coloplast med et fald på 2,3 pct. - 32 kr. - til 1358 kr., men en del af det fald kan dog forklares med, at der onsdag fragik retten til et udbytte på 20 kr. Coloplast satte lukkerekord tirsdag med en pris på 1390 kr.

TDC faldt endvidere 1,1 pct. til kurs 40,36 efter en god udvikling i aktien, siden selskabets storaktionær fik placeret en stor post aktier i markedet for et par uger siden.

- Aktien var nede at vende i 37,1 kr., da aktierne blev placeret, og en stigning på omkring 10 pct. på så kort tid tror jeg har fået nogle investorer til at sælge ud i aktien, siger Ole Kjær Jensen.

Mærsk-aktierne markerede sig derimod stærkt med en stigning i selskabets B-aktie på 1,1 pct. til 41.720 kr. Aktien nød godt af nyheden om, at den store CKYH-alliance, der konkurrerer med Maersk Line på ruterne mellem Asien og Europa, vil skære kapaciteten på ruten med 16,7 pct. Raterne mellem Asien og Europa er hårdt pressede grundet svag efterspørgsel og overkapacitet, så nyheder om kapacitetstilpasninger styrker forventningerne om en genopretning af raterne.

Alm. Brand Markets føler sig endnu mere komfortabel med sin købsanbefaling på NKT's aktie på grund af nye data fra det kinesiske jernbaneministerium.

- For november 2012 steg investeringerne med 31 pct. i forhold til november 2011. Væksten i NKT Cables’ Railway division følger til dels udviklingen i investeringerne fra jernbaneministeriet. Vi forventer 10 pct. vækst for NKT i fjerde kvartal 2012. Dataene fra Kina underbygger vores forventninger, som vi nu vurderer at være lidt til den pessimistiske side, vurderer børshuset.

NKT-aktien steg 1,2 pct. til 197,5 kr. Novo Nordisk trak derimod ned med et fald på 1 pct. til 930,5 kr. Deutsche Bank har ellers løftet kursmålet for aktien til 860 kr. fra tidligere 800 kr., men det ændrer dog ikke ved anbefalingen, som fortsat er "sælg" hos den tyske storbank.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere