Del : SMS

Aktier: Statistikken lover stigninger

De danske aktier spadserer fredag middag atter mod rekordniveau målt på C20 Cap-indekset. Januar er ofte god ved de danske aktieinvestorer, og der er foreløbigt ingen tegn på, at det ikke ender med "same procedure as last year".

Artiklen fortsætter under annoncen
C20 Cap-indekset ligger ved 11.30-tiden 0,3 pct. højere i 691,12, hvilket bringer årets fremgang op på 0,9 pct. De seneste fem år har januar budt på positive afkast i C20-indekset. Bedst gik det sidste år, hvor C20 Cap steg 8 pct. Ser man på de seneste 10 år har januar været et positivt bekendtskab otte gange. Kun 2008 og 2006 var fusere.

- Jeg tror, at mange har den holdning, at vi godt kan se nogle flere stigninger. Omvendt skal man dog have in mente, at vi fik en rigtig stærk afslutning på 2013, og det kan måske æde lidt af vores januar-rally. Men jeg oplever, at man taler om, at vi har noget til gode i januar, hvor der traditionelt kommer nye penge i markedet, siger handler i Jyske Bank Martin Munk.

Han anbefaler dog sine kunder, at satse lidt forsigtigt på defensive aktier, som Novo Nordisk og William Demant.

Fredagens største vinder blandt eliteaktierne er Genmab. Der er ifølge Martin Munk ikke nyt fremme om aktien, men den stiger ikke desto mindre 2,9 pct. til 223,8 kr. De største nettokøbere af Genmab er Danske Bank og britiske Barclays.

Også A.P. Møller - Mærsk klarer sig flot efter positive signaler om rateudviklingen. Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steg med 5,6 pct. i denne uge, og den for Maersk Line så vigtige Asien-Europa-fart vejer 20 pct. af indekset.

Sammen med de øvrige containerrederier fik Maersk Line allerede pæne ratestigninger igennem i midten af december, og flere af de store har atter varslet prisstigninger på ruterne med effekt fra på mandag.

Maersk Line søger at løfte raterne med 250 dollar per tyvefodscontainer (teu), mens tyske Hapag-Lloyd vil hæve prisen med 500 dollar per teu fra samme dato, og franske CMA CGM vil løfte raterne med 300 dollar per teu.

Stigningerne kommer op til travlheden inden det kinesiske nytår den 31. januar. Derfor skal man muligvis tage rateudviklingen med en vis gran salt, vurderer Martin Munk fra Jyske Bank.

B-aktien i A.P. Møller - Mærsk stiger 0,6 pct. til 59.750, efter at have ligget en anelse lavere tidligere fredag.

Blandt de øvrige C20 Cap-aktier er især FLSmidth efterspurgt. Den seneste tids linde strøm af ordrer til FLSmidth kan ifølge Handelsbanken give medvind til aktien i ingeniørkoncernen, der ellers har klaret sig skidt i det forgangne år.

FLSmidth modtog i fjerde kvartal ordrer for i alt 2,2 mia. kr. Og selvom det er lavere end Handelsbankens egne forventninger på 2,4 mia. kr., er det alligevel en betydelig fremgang fra de tidligere kvartaler.

- Da konsensusordreforventningerne har været forholdsvis svage, så venter vi, at disse vil blive oprevideret i den kommende fremtid, skriver Handelsbanken, der gentager anbefalingen "akkumuler" med et kursmål på 336 kr. På børsen handles FLSmidth i 298,5 kr. efter en stigning på 1,6 pct. fra torsdag.

Imens fortsætter både DSV og Novozymes på rekordkurs. DSV har tilbagelagt 1,2 pct. til 179,8 kr., og Novozymes stiger 0,6 pct. t il 232,8 kr.

Blandt formiddagens tabere er Carlsberg, der falder 0,8 pct. til 589,5 kr. Det er fredagens største fald i C20.

Vestas, der var den helt store nytårsraket torsdag, hvor vindmølleproducentens aktie steg med 7,2 pct. til 171,70 kr., stiger yderligere 0,5 pct. til 172,5 kr.

Nyhedsmæssigt er fredagen foreløbigt en tynd kop te, og heller ikke på makrofronten er der meget nyt at hente.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere