Del : SMS
Berlingske Business

Aktier: Peugeot fik store buler efter General Motors' aktiesalg

Peugeot-aktien lukkede godt 12 pct. lavere, svarende til et fald i markedsværdien på omkring 450 mio. euro, eller omkring 3,4 mia. kr.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den franske bilproducent Peugeot Citroën har fredag fået store skrammer på børsen i Paris, efter at den amerikanske bilgigant General Motors har solgt alle sine aktier i selskabet.

Det rapporterer Bloomberg News.

Peugeot-aktien lukkede godt 12 pct. lavere, svarende til et fald i markedsværdien på omkring 450 mio. euro, eller omkring 3,4 mia. kr.

General Motors købte en aktiepost på 7 pct. i Peugeot sidste år som led i en alliance, der skulle forbedre de to selskabers indtjening. Sparemålene er dog ikke blevet opfyldt, og Peugeot meddelte så sent torsdag, at besparelserne bliver 40 pct. mindre end oprindeligt planlagt, skriver Bloomberg News.

Peugeot åbnede torsdag døren for en kapitalforhøjelse, og Bloomberg News erfarer, at den franske stat og den kinesiske bilfabrik Dongfeng kan være på vej til at hver at skyde 1,5 mia. euro i Peugeot.

General Motors' aktiepost er solgt til institutionelle investorer. Frasalget kan ifølge en analytiker lette et samarbejde mellem Peugoet og Dongfeng, da den kinesiske bilproducent ligger i konkurrence med General Motors i Kina. Dog vurderes frasalget at ske på et uheldigt tidspunkt for Peugeot, skriver Bloomberg News.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere