Del : SMS

Aktier: Gode regnskaber og høj oliepris gav pæne plusser på Wall Street

US-DOW-JONES-INDUSTRIAL-AVERAGES-RISES-ALONG-WITH-PRICE-OF-OIL
Foto:

De amerikanske aktiehandlere genoptog den positive trend torsdag efter prisstigninger på olie og hæderlige regnskaber på årets travleste dag i regnskabssæsonen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Torsdag sluttede S&P 500-indekset med en stigning på 0,6 pct. til 1893,36. De tunge aktier i Dow Jones øgede 0,8 pct. til 16.069,64, mens teknologi- og biotekaktierne i Nasdaq-indekset leverede dagens største stigning med et plus på 0,9 pct. til 4506,68.

- Jeg tror, at Federal Reserves erklæring i går fik gjort det klart for enhver, at den amerikanske centralbank sandsynligvis holder pause. Olie kommer til at diktere, hvilken vej markederne går, men der er stadig en underliggende frygt for, at der ligger noget ukendt og lurer for så vidt angår Kina, siger chefstrateg John Canally fra LPL Financial Corp i Boston ifølge Bloomberg News.

Saudi-Arabien skulle ifølge rygtebørsen have foreslået, at visse olieproducerende lande reducerer produktionen med 5 pct., men trods et dementi fra Opecs side holdt olieprisen sig omkring 34 dollar per tønde.

Det gav stigninger i hele oliesegmentet, hvor giganterne Exxon Mobil og Chevron steg henholdsvis 2,3 pct. og 3,2 pct.

Der var regnskaber fra blandt andet Time Warner Cable, Eli Lilly, Blackstone, Caterpillar, Abott Laboratories, Ford, Harley Davidson og Visa.

Medicinalkæmpen Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på markedet for diabetespræparater, leverede en positiv overraskelse, når det kom til insulinsalget i fjerde kvartal. Men omkostninger til et nu skrottet kolesterolpræparat og et ligeledes opgivet insulinprojekt betød et kursfald på hele 6 pct.

Facebook fremlagde et overraskende solidt regnskab sent onsdag, og torsdag var der så investorernes tur til at sætte pris på kvartalstallene. Markedet kvitterede med en stigning på 15,5 pct.

Det kinesiske internethandelsselskab Alibaba, der også er noteret i New York, leverede også en uventet stærk indtjening i tredje kvartal af selskabets forskudte regnskabsår. Men en faldende omsætning gav frygt for, at opbremsningen i Kina vil ramme online handlen og sendte aktien ned med 3,8 pct.

Anderledes gik det den amerikanske kollega Amazon.com, der langt fra levede op til forventningerne. Koncernen rapportede sent torsdag et resultat per aktie på 1 dollar for fjerde kvartal, hvor analytikernes ventede 1,55 dollar per aktie. Amazon-aktien styrtdykkede 13,4 pct. i eftermarkedet efter en stigning i den ordinære børstid på 8,9 pct.

Motorcykelikonet Harley Davidson tøffede derudaf med et 20 pct. større overskud per aktie end ventet blandt Wall Street-jakkesættene. Da udstødningsrøgen havde lagt sig, stod aktien tilbage med en stigning på 3,8 pct.

Elektronikvirksomheden Texas Instruments kom bedre ud af fjerde kvartal end ventet. Onsdagens sene regnskab gav en kursstigning på 0,9 pct.

Efter børstid var der regnskab fra den amerikanske it-gigant Microsoft. Koncernen overraskede analytikerne positivt med et justeret overskud på 0,78 dollar per aktie, hvor analytikernes estimater lød på 0,71 dollar per aktie.

Aktien steg 4,2 pct. i eftermarkedet efter en stigning i den ordinære handel på 1,6 pct.

Torsdagens optimisme og en lempeligere pengepolitik fra Bank of Japan fredag morgen sender de amerikanske aktiefutures op med 0,3-0,4 pct. ved 5.45-tiden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere