Del : SMS
Berlingske Business

»Aktieinvestering gør dig klogere«

Aktier
Overskrift
Kim Madsen blev bidt af aktieinvesteringer, da hans bankmand havde solgt sine egne Vestas-aktier uden at anbefale sin kunde at gøre det samme. Hans erfaring er, at man bliver klogere af at følge aktiemarkedet. Foto: Niels Ahlmann Olesen
 

Kim Madsen brænder for aktieinvesteringer – ikke for at blive rigere, men for at blive klogere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kim Madsen har med sindsro kigget på ak­tiernes rutsjeture ned ad børslisterne i årets første uger.

Han har set aktienedture før. Og har endda set sin aktieformue blive halveret. Men nu har han en klar og enkel strategi – og så tror han i øvrigt på, at bunden nu er nået.

 

»Jeg tror, bunden er nået, og at vi kommer tilbage med 40 procent af det, vi er faldet. Måske går vi endda over rekorden fra april,« siger privatinvestoren fra Trørød, som udfører lidt frivilligt arbejde i Dansk Aktionærfore­ning.

Men det er egentlig ikke kursgevinster, der er hans primære formål med at investere.

»Det vigtigste er ikke at tjene penge. Hvis man interesserer sig for aktiemarkedet, interesserer man sig for mange andre ting, fordi aktiemarkedet er en ledende indikator for mange andre faktorer i samfundet. Hvis man ser på samfundet ud fra aktiemarkedet, bliver næsten alt spændende – politik, økonomi og så videre. Man bliver et klogere menneske i almindelighed ved at investere i aktier. Det er derfor, jeg gør det. Mit liv bliver mere spændende på mange planer,« siger han.

cc

Kim Madsens indgang til aktiemarkedet var købet af Vestas-aktier i årene 2005-2006 for 200.000-300.000 kroner. Dengang lå kursen i niveauet 100 til 200.

»Jeg fik købt på det rigtige tidspunkt uden at vide noget om det. Jeg købte med hjertet og ud fra, at det var grønt og noget, vi havde brug for – vindenergi,« fortæller han.

Kurser og oplæring

Aktierne blev liggende i depotet, og nogle år senere var de først nået op på kurs 700 for derefter at falde til 500.

aaa

Banken rådede ham til at beholde, men da de var nede i kurs 350, ringede Kim Madsen igen – og fik at vide, at bankmanden for længst havde solgt sine egne Vestas-aktier.

Det fik Kim Madsen til selv at gå i gang med at styre sine investeringer, og fra oktober 2008 og frem fik han et mindre tab end C20-indekset.

»Det var nok mere held end forstand. Men jeg havde for alvor fået interesse for aktie­investeringer. Så jeg købte analyseværktøjet Viking, et svensk system, som mange private bruger,« siger Kim Madsen.

Gennem kurser og gensidig oplæring i Dansk Aktionærforening har han nu fundet frem til at håndplukke ting fra forskellige systemer for at finde vej på fondsbørserne. Han har været med i aktionærforeningen siden 2009 samt i en aktieklub, der mødes en gang om måneden.

aktier

Mens der tidligere var C20-aktier i depotet, har han det seneste halvandet år investeret i en såkaldt Exchange Traded Fund (ETF) ad gangen.

ETF er et værdipapir, der følger et bestemt indeks, en råvare eller lignende. Og lige nu satser Kim Madsen på olie.

»Jeg tror, at olien skal op i 60 dollar. Men det er jo de helt store, der spiller skak i øjeblikket. Jeg tror, at Saudi-Arabien gerne vil knække konkurrenterne, og spørgsmålet er, hvornår Rusland og Venezuela er i knæ,« siger han.

Yellen

Selve princippet i ETF, mener han, giver den optimale risikospredning. Han vurderer, at 60 procent af en kurs afgøres af konjunk­turer og 30 procent af brancheforhold, mens kun ti procent skyldes selve firmaet pr. år. Men med en ETF behøver man ikke at vide så meget om de enkelte virksomheder, vurderer han.

»Med en ETF handler jeg kun ét papir, men det afspejler måske 300 forskellige selskaber. Skulle et af dem gå konkurs, spiller det ingen rolle,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere