Del : SMS

»Adrenalin i trading er noget, jeg aldrig har brudt mig om«

26busFlemmingKozok.jpg
Flemming Kozok er ifølge egen udsagn kynisk i sin tilgang til at daytrade. Privatfoto

Flemming Kozok blev kendt som den første succesfulde daytrader herhjemme. Nu forsøger han at udvikle nye metoder at handle efter – nogle der hiver gevinster hjem, men giver mindre hjertebanken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis man kigger længe nok på grafer, kurser, data for råvarer, aktier og indeks, danner de til sidst deres eget visuelle udtryk. En mosaik af farver og bevægelser. Det er kunst. Eller sådan ser det i hvert fald ud for daytrader Flemming Kozok, når han holder øje med markedets bevægelser på sin computerskærm i sin lejlighed i København.

»Det foregår alt sammen for det indre øje i et væld af strømninger og farver og er i høj grad måden, jeg ser det på. Jeg opfatter det selv som et smukt mesterværk i et konstant flow. Desværre sker alt dette kun for mit indre øje og er ikke noget, som er visuelt tilgængeligt for andre,« skriver han.

26BUSDaytrader-Tom-Hougaard.jpg

Men »kunsten« har også en pris. For mens mange aktiehandlere har en nærmest ludomanisk tilgang til hurtige kursgevinster, har Flemming Kozok altid søgt at styre uden om de adrenalinkick og det pres, der tidligere har sendt ham i gulvet med stress – senest sidste år.

Flere gange har han flirtet med tanken om at stoppe helt. Men i stedet forsøger han nu at udvikle et ny tilgang til trading, hvor han kan blive ved med at skabe et afkast med færre pulsslag i minuttet og mindre adrenalin i kroppen.

»Jeg er ved at teste nye strategier, som kan korrelere bedre med en mere afslappet tilværelse. Jeg ønsker at finde svar på, om dette er muligt inden for rammerne af den måde, jeg tænker i markedet,« skriver Flemming Kozok i en mail til Berlingske.

Den nu 36-årige Flemming Kozok blev for 15 år siden kendt som den første succesfulde daytrader herhjemme. Allerede som teenager udviklede han sit eget system for handel med særligt amerikanske aktier, som gjorde ham til mangemillionær, da han var i begyndelsen af 20erne. I dag siger hans egen statistik, at han har rundt regnet 170.000 handler bag sig, som har gjort ham i alt 33 millioner kroner rigere.

Bag formuen, i lejligheden ved søerne i det indre København, gemmer der sig en kompleks person. På trods af at han ser kunstneriske udtryk i aktiekurser og til tider bliver meget følelsesmæssigt påvirket af at handle, er han efter eget udsagn også meget kynisk i sin tilgang til markederne. Og det er netop kynismen, der er en af de væsentligste årsager til hans succes som daytrader.

»Jeg erkendte meget tidligt, at det er helt essentielt at indstille sig på, at hvis noget ikke gør, som man forventer, så skal man tage tabet. Det kræver en vis kynisme at udøve det, og mange fejler netop her,» skriver han og fortsætter:

»Derudover har jeg altid været præget af ikke at have tillid til, hvad jeg ser. Det gælder både i markedet og i tilværelsen som helhed.«

Flemming Kozok hører til i den kategori af daytradere, der i nogles øjne bliver betragtet som enfants terribles på børserne og skadelige for samfundsøkonomien – shortsellerne, der spekulerer i, at markedet skal ned. Omkring otte ud af ti af Flemming Kozoks handler er baseret på shortselling, og han har stor respekt for amerikanske investorer Bill Ackman og James Chanos, som til tider bruger deres shortpositioner aktivt.

»Fordi de tør noget, andre ikke gør, på trods af risikoen for at blive sat i en offentlig gabestok. Underforstået at etik og moral opretholdes, mener jeg, at selve funktionen i shortselling er sund for markedet, bl.a. grundet den øgede gennemsigtighed, aktiviteten medfører,« skriver han.

Flemming

Flemming Kozok fejrer aldrig en god handel. Det ville efter hans opfattelse være ligeså irrationelt som hvis almindelige lønmodtagere fejrede, at de endnu en måned havde fået penge ind på kontoen. På samme måde forlader han heller aldrig sin kontorstol for at komme sig over et tab.

»Jeg bliver ved med at observere, men jeg er hele tiden underlagt en bevidsthed om, at jeg befinder mig i en emotionel risikozone og derfor skal tænke en ekstra gang, før der eventuelt åbnes nye positioner.«

Den nye strategi går ud på at finde måder at være aktiv i markedet via færre handler end tidligere, men med en længere tidshorisont.

Charlotte Lindholm ny direktør i Dansk aktionærforening.

Men kan en daytrader, der er vant til konstant at have hænderne på tasterne, lave det skifte? Flemming Kozok er selv i tvivl.

»At en sådan tilgang vil tage brodden af det største pres, er på dette tidlige stadie et teoretisk udsagn. Jeg har altid følt, at jeg kunne have performet endnu bedre, end jeg faktisk har, hvis jeg havde haft et endnu stærkere fokus på markedet, end jeg har haft.«

Hvad ville du lave, hvis du ikke var trader?

»N/A (intet svar, red.).«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere