Del : SMS

Årets vindere og tabere i C20-indekset

B
Foto:

For størstedelen af de danske C20-selskaber var 2015 et glimrende år. 14 aktier leverede kursstigninger, mens blot seks selskabers aktier faldt. Her får du et overblik over årets vindere og tabere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Årets vindere

 

GENMAB + 154,6

Biotekselskabet Genmab var tidligere mest kendt for at forgylde sine direktører med skyhøje lønninger og gyldne aktieoptioner.

I 2015 tog Genmab et afgørende skridt ud af fortidens skygge, da selskabet ad flere omgange høstede international anerkendelse og kursstigninger med sit nye kræftmiddel Darzalex. Genmabs nye kræftmiddel spås en gylden fremtid og har æren for, at selskabets aktie i 2015 slutter øverst på C20-tronen.

VESTAS + 113,6

Der har stået Vestas på 2015. Vindmølleselskabet har skovlet ordrer ind på et niveau, der ligger klart over det, som de fleste analytikere forventede ved årets begyndelse.

Vestas fik ved årets slutning desuden en meget vigtig nyhed fra USA med i puljen, da den store skattepakke, PTC-ordningen, blev forlænget med fem år. Helt overordnet set har det danske vindmølleselskab i 2015 været skarp på indtjeningen.

ANDORA + 72,8

Smykkevirksomheden Pandora har været C20-indeksets tredjebedste investering i 2015.

Siden selskabets værste krise i august 2011, hvor aktiekursen dykkede med 65 pct. på en enkelt dag, har Pandora fået klinket skårene og boostet salget. I løbet af 2015 opjusterede selskabet sine forventninger to gange.

Pandora er fortsat en af Danmarks hurtigst voksende børsnoterede virksomheder og havde i sit seneste regnskab en omsætningsvækst på 37,5 pct. 2015 blev også året, hvor smykke­virksomhedens markedsværdi passerede 100 milliarder kr.

Årets tabere

 

aktier

FLSMIDTH – 11,8

Kinas vækst vakler, mineselskaberne skruer ned for deres investeringer, kunderne kan ikke betale. Ingeniørkoncernen FLSmidth har været hårdt ramt på flere fronter i 2015.

Den danske ingeniørkoncern har især lidt under, at udsigterne for den globale mineindustri er blevet banket i jorden i takt med, at udsynet for kinesisk økonomi er blevet forværret. Derudover har selskabet problemer med kunder, som i stigende grad udskyder næsten færdige projekter eller simpelthen ikke har midler til at få sat det sidste punktum.

A.P. MØLLER MÆRSK B – 27,4

Massive fald i både oliepris og fragtrater tyngede voldsomt hos Mærsk i årets løb. Udviklingen har betydet, at konglomeratet har fået barberet adskillige milliarder af sin markedsværdi i 2015.

Det kommende år vil fortsat byde på meget vanskelige markedsforhold for Mærsk, der er dybt afhængig af ydre omstændigheder.

I slutningen af oktober præsenterede Mærsk investorerne for en granittung nedjustering på fire milliarder kroner i containerforretningen. Årsag: Esplanadens skarpe regnedrenge forudså prisstigninger og mere aktivitet på ruten til Asien, men udviklingen er gået den stik modsatte vej.

AKTIER

TDC – 27,2

2015 har ikke været TDCs år. Selskabets aktie er raslet ned i bunden af C20-indekset og har været et dyrt bekendtskab for danske aktionærer. TDC har været under pres på flere områder og er især udfordret af den store konkurrence på det danske marked. Derudover slæber koncernen rundt på en ganske stor gæld, der kan risikere at få indflydelse på fremtidige udbyttebetalinger.

Kort før jul fik TDC sænket sin kreditvurdering af det amerikanske vurderingsinstitut Fitch. Amerikanerne vurderer, at TDC kommer til at bruge længere tid på at betale af på gælden end forventet. 2015 blev også året, hvor TDC-topchef Carsten Dilling måtte forlade posten til fordel for Pernille Erenbjerg.

Årets gossip

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere